Levélben sorolja a MÁV a Mészáros Lőrinc cége által elnyert vasúti beruházás hiányosságait

Levélben sorolja a MÁV a Mészáros Lőrinc cége által elnyert vasúti beruházás hiányosságait

Mészáros Lőrinc, a V-Híd Csoport többségi tulajdonosa beszédet mond a V-Híd Építő Zrt. és a cseh AZD Praha közös cégalapításáról tartott sajtótájékoztatón Budapesten 2022. december 8-án (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Összesen 19 pontba szedve sorolja a MÁV a műszaki és minőségi kifogásait Mészáros Lőrinc egyik cégével szemben – írja a Szabad Európa a birtokába jutott dokumentumokra hivatkozva. Forrásaik szerint sok esetben kihagyták a vasat a vasbetonból a vasúti fejlesztés során, máshol balestveszélyes körülmények, veszélyes hulladék maradt az építkezés után.

Mindezt már az Építési és Közlekedési Minisztérium is szóvá tette ezt a Mészároshoz köthető cégnek, az R-Kordnak. „Kérem a Tisztelt Vállalkozót, hogy a mellékelt üzemeltetői levélben felsoroltak – a levél kézhezvételétől számítottan, de legfeljebb tíz napon belül – vizsgálatát kezdje meg, és minden hiányosságot pótoljon, javítson” – olvasható a portál birtokába jutott levélben, amelyet az Építési és Közlekedési Minisztérium vasúti beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára, Kikina Artúr írt az R-Kord Kft., valamint a konzorciumi partner I-Cell Mobilsoft Zrt. vezetőinek. Az április 11-én kelt levélben a MÁV (vagyis az üzemeltető) egy korábbi, március 8-án kelt levelére hivatkoznak.

A kifogások a GSMR2 nevű vasúti fejlesztési program Mezőzombor–Miskolc, Miskolc–Füzesabony és Hatvan–Füzesabony vasúti pályaszakaszon tapasztalt hiányosságait érintik. A levélben több esetben is hivatkoznak a technológiai utasítások be nem tartására, az előírt kivitelezési tervek hiányára vagy az ezektől való eltérésre, a szintén több esetben hiányos dokumentációkra. A konkrét kifogások között szerepel például az, hogy a földbe elhelyezett kábelek nyomvonala több helyen eltér a jóváhagyott kiviteli tervtől, ráadásul az úgynevezett markerek is több esetben hiányoznak. Emellett az R-KORD a kivitelezés során többször is eltért az eredeti tervektől, de mivel az eltérésekről nem készültek úgynevezett fedvénytervek, ezért „követhetetlen kivitelezések” történtek.

A GSM-R keretében az eredeti tervek szerint összesen 2225 kilométernyi hazai vasútvonal mentén épülne ki korszerű informatikai és hírközlési rendszer. A program első üteme már megvalósult, a második ütemre 2018-ban írták ki a közbeszerzést, amelyet a Mészáros Lőrinc tulajdonába tartozó R-Kord Kft. nyert el konzorciumban. A közbeszerzés értéke 58,8 milliárd forint volt.

Az R-Kord idővel az elszállt költségekre hivatkozva fordult az építési minisztériumhoz, a kormány pedig idén februárban egy nem nyilvános határozattal arról döntött, hogy 17 milliárd forint értékben juttathatnak pluszforrást a beruházásra.

Arról a portálnak nincs információja, hogy az elmúlt hetekben megkezdődött volna a hibák kijavítása, az ügyben keresték a szaktárca vasúti beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkárát, valamint az ÉKM sajtóosztályát is, de választ még nem kaptak.

Lapunk is foglalkozott az R-Kord egy másik beruházásával, ahol a Mészáros Lőrinc-féle cég és a veje, Homlok Zsolt érdekeltségében álló Vasútvill Kft. szakítása miatt adódnak gondok. Állítólag a két nagyvállalkozó vitája miatt nem halad a Püspökladány és Biharkeresztes közötti 101-es vasútvonal építése, és sajtóhírek szerint Homlok Zsolt és Mészáros Lőrinc lánya, Mészáros Ágnes válása állhat a háttérben. Minderről részletesebben ITT olcvashat: