„Mire elmúlik karácsony.” Meddig kell várniuk a csepelieknek a HÉV-re?

„Mire elmúlik karácsony.” Meddig kell várniuk a csepelieknek a HÉV-re?

Látványterv az atlétikai világbajnokság helyszínéről. Nagy üzlet lesz megvalósítani. (Fotó: KKBK)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Már kész lesz, mire elmúlik karácsony. Melyik karácsony? Ezzel a Karácsony Gergelyre utaló, nehezen félreérthető szójátékkal zárta a Kvassay híd felújításáról szóló tájékoztató kisfilmjét a MÁV-HÉV Zrt. A Facebookon június 21-én közzétett alkotás a forgalmi változásokat sűrítette elsöprő lendületű és humorú animációba, amelynek készítői hangsúlyozták: „a filmben szereplő karakterekkel mindennemű egyezés kizárólag a véletlen műve, de a bemutatott helyzetek és információk valósak: hasznosíthatják az elkövetkező, nem könnyű hat hónap során”.

Ahogy az állami cég ígéri, nehéz félév vár a csepeli HÉV utasaira, akiknek a Kvassay híd felújítása miatt december 31-ig a lezárt pályaszakasznál kialakított ideiglenes megállóban pótlóbuszra kell átszállniuk, ha el akarnak jutni a Boráros téri végállomásra. Az ingázók közül sokan attól félnek, hogy a „nem könnyű” hónapok jövőre is folytatódnak. A hídfelújítás mellett a 2023-as atlétikai világbajnokságra épülő stadion, illetve a Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezetője által bejelentett HÉV-fejlesztés is megkavarhatja a csepeliek életét. S bár a kormány ígéretet tett a vonal helyreállítására, továbbra is sok a nyitott kérdés az ügyben.

Kovács Dávid Attila, csepeli független önkormányzati képviselő a Magyar Hangnak elárulta, a MÁV-HÉV-től kapott tájékoztatás szerint, a híd felújításával egyidőben építették volna meg a HÉV töltése alatt az atlétikai stadion szurkolói és gazdasági bejáratához vezető áthidalásokat is, azonban a kivitelezési munkák még nem kezdődtek meg, a Kvassay hídnál kialakított ideiglenes végállomás így a munkák befejezéséig várhatóan megmarad. Arról a cég már nem nyilatkozott, hogy ennek a beruházásnak pontosan mi a határideje. Mivel az építkezés még el sem kezdődött, könnyen előfordulhat, hogy a híd rekonstrukciója hamarabb elkészül, mint a stadionhoz vezető áthidalások, az pedig azt jelentené, hogy jövőre is marad a pótlóbusz a csepeliek számára. Kovács Dávid Attila hozzátette ugyanakkor, hogy Borbély Lénárd, a kerület fideszes polgármestere személyesen biztosította a képviselő-testületet róla, hogy a HÉV-vonalon semmilen változás nem lesz, ami a csepelieket hátrányosan érintené.

A BFK február végén írta ki az ötös metró első ütemének tervezésére vonatkozó pályázatot. A „következő évtized legjelentősebb, közel egymillió budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő hév-fejlesztésének” részeként sok egyéb mellett felújítják a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli HÉV-vonalakat, amelyeket a Közvágóhíd állomástól a föld alatt, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig meghosszabbítanak. Ehhez kapcsolódva a H7-es HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétányt terveznek a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között.

Mivel ez utóbbi az atlétikai világbajnokságra, a Rákóczi-híd pesti hídfőjétől délre épülő stadion területét érinti, első hallásra úgy tűnik, hogy a sportesemény idejére a HÉV már biztosan nem közlekedik majd az eredeti útvonalán. Csakhogy a vb 2023 augusztusában veszi kezdetét, az ötös metró fejlesztésének tervezési határideje ellenben 2024. március 31. Vagyis a vonal kiváltására vonatkozó tervek még a világbajnokság idejére sem lesznek meg, nemhogy a stadion és környezetének építésekor, a síneket tehát hamarabb felszedik, mint ahogy elkészülne az új nyomvonal, ami azt jelenti, hogy Csepelről várhatóan akkor sem lehet majd közvetlenül elérni a Boráros téri végállomást. A MÁV-HÉV szerint azonban aggodalomra semmi ok, hiszen „a csepeli HÉV Duna-partról való áthelyezése csak a Kálvin térig való meghosszabbítása után tervezett. Ez tehát nem jelenti rövid távon a HÉV-vonal felszámolását, vagy tartósan a Kvassay hídig tartó visszavágását.”

Mindez azt sejteti, hogy a fent említett Duna-parti sétány nem készül el az atlétikai világbajnokságra, illetve a stadion környékének kialakítása nem érinti majd a sínpályát. A látványtervek ismeretében egyik sem tűnik valószínűnek, de az állami cég tájékoztatása alapján csak erre következtethetünk.

Kerestük az ügyben a BFK-t is, hogy feloldhassuk a fenti ellentmondásokat. – A H6 és H7 vonalak fejlesztésére kiírt tervezési projekt alapján a Közvágóhíd térségében a HÉV-vonalak mélyvezetésbe kerülnének és egy közös alagútban érnék el a Boráros teret és Kálvin teret – írták válaszukban. – Az új, felszín alatti HÉV nyomvonal által Boráros tér –Kvassay híd között a H7 HÉV vonal felszíni pályája megszűnik, ezáltal lehetővé válik a Boráros tér - Déli városkapu fejlesztési terület között a Millenniumi Duna-part megújítása, a felszabaduló vasúti terület helyén pedig egy Duna-parti zöldsáv létesíthető. A fejlesztés jelenleg tervezési fázisban tart, a HÉV vonalak összekötésének és Kálvin téri meghosszabbításának kivitelezési munkáinak befejezésére legkorábban 2025-ben kerülhet sor, de jelenleg csak a tervezésről van finanszírozási döntés, tehát ez a dátum csak egy elvi legrövidebb átfutási időt mutat. A HÉV-fejlesztés tervezési feladatai és a MÁV-HÉV jelenlegi kivitelezési munkálatai között nincs ilyen összefüggés, a HÉV Duna-parti vágányai mindaddig megmaradnak, ameddig  a Kálvin térig tartó alagút meg nem épül – zárták a levelüket.

A válasz sajnos a határidőkre csak részben tér ki, így ebből sem derül ki egyértelműen, hogy miként befolyásolja az atlétikai stadion építése a felszíni HÉV-vonalat, vagy másként: a sínpálya miként érinti a fent említett fejlesztést évekkel megelőző beruházást. Ennek tisztázásáig a MÁV-HÉV kisfilmjének jóslatértékű viccéhez fordulhatunk segítségért: kész lesz, mire elmúlik karácsony.