Lehetetlen ilyen hosszú távra tervezni – fogalmazott Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) korábbi főigazgatója 2021 novemberében, a H5-ös szentendrei HÉV fővárosi szakaszának rekonstrukciós terveit bemutató online konferencián. Szavai jóslatértékűnek bizonyultak, de arra talán ő maga sem számított, hogy a városi kötöttpályás közlekedés fejlesztési koncepciója egy évet sem él meg. Sőt, azóta már a BFK-t is felszámolták, és bár Vitézy Dávidból időközben államtitkár lett, immár ő sincs a posztján. A HÉV-projekt egyik – szimbolikusan és gyakorlati értelemben egyaránt – legfontosabb része a Batthyány tér megújítása lett volna, erre – ha valaha elkészül egyáltalán – vélhetően éveket kell várni.
Holott a már említett online eseményen elhangzottak szerint a rekonstrukciót nem érdemes sokáig halogatni, hiszen a látványos állagromlás miatt az aluljáró sem esztétikai, sem szerkezeti szempontból nem felel meg a „XXI. század követelményeinek”. A tervek szerint felszín alatti rész egésze, így nem csak a HÉV-végállomás, de a metrókijárat is megújult volna, az akadálymentes közlekedés érdekében pedig két liftet építettek volna: egyet a rakpart felőli oldalra, egyet pedig a tér középső részén.
A Batthyány tér felszíni környezetére is ráfér az átalakítás, a korábban jobbára buszparkolóként funkcionáló területben sokkal több lehetőség rejlik, amit már csak a nap mint nap arra áthaladó közönség érdekében is szerencsés lenne kiaknázni. A Budavári Önkormányzat évek óta dolgozik a tér élhetőbbé tételén, csakhogy az aluljáró rekonstrukciója a tér egészét érintené, így az átfogó felszíni rendezésnek nincs értelme addig, amíg a jelentős felfordulással járó munkálatok nem zárulnak le. Erről beszélt a Budai Hangnak Csány Éva, az I. kerület korábbi főépítésze, aki elárulta, folyamatosan egyeztettek a BFK-val, hogy összehangoltan végezhessék majd el az átalakításokat. A központ megszüntetésével együtt azonban a HÉV-projekt is lekerült a napirendről, nem tudni, ki lett a tervek új gazdája.
Mint ismert, a BFK-ból előbb Nemzeti Közlekedési Központot csináltak, ám alig egy hónapnyi működés után, idén júliusban azt is felszámolták. A közlekedés ügye eleinte a Palkovics László vezette Technológiai és Ipari Minisztériumhoz tartozott, ám a miniszter lemondását követően – miután Vitézy is távozott a közlekedéséért felelős államtitkári pozíciójából – a terület felelőse Lázár János frissen átalakított Építési és Közlekedési Minisztériuma lett. Ha az újraszervezéshez hozzávesszük még a megszorítások részeként bejelentett beruházás stopot, nyilvánvalóvá válik, hogy a Batthyány tér megújításának ügye nem élvez prioritást a kormány számára.
– Nem vártunk tétlenül arra, hogy egyszer valamikor felújítsák a HÉV-megállót, ezért addig is az I. kerülettel közösen felmértük és megcsináltuk amit lehetett. Így született meg a Batthyány tér részleges megújítása – fogalmazott Karácsony Gergely főpolgármester a tér november közepi átadóján.
A tér átalakításának tervezését a lakosság bevonásával végezte az önkormányzat, a programok során egyértelműen kiderült, hogy az itt élők gyalogosbarát és zöld közterületet látnának szívesen. Ennek megfelelően ősszel a tér zöldfelületeit újították meg, illetve bővítették, emellett pedig elkészült a tér részleges felszíni átalakítása. A korábbi buszforduló helyére hat darab magaságyást helyeztek ki, és ezzel párhuzamosan a végállomás forgalmi rendje is átalakult: a buszok által elfoglalt területet visszakapták a gyalogosok.
A részleges felszíni átalakítás lezárását egy szabadtéri kiállítással ünnepelte az önkormányzat. A „Batthyány tér lépésről lépésre” című, december végéig látható tárlat a tér történetéből idéz fel néhány fontosabb és érdekesebb mozzanatot, illetve a tér és a környékéhez kapcsolódó kultúrtörténeti vonatkozásokból válogat elsősorban a költészeten keresztül.
Az átfogó felújítás ügyében megkerestük a Budapesti Közlekedési Központot (BKK), ahol arról tájékoztattak, hogy a társaság nem vett részt a Batthyány tér tervezett rekonstrukciójának előkészítésében. Kérdéssel fordultunk az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz is, hogy megtudjuk, jelen pillanatban ki felel a koncepció megvalósításáért: későbbre ígértek választ, amint megérkezik, a cikk online verziójában közöljük.
Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/51. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg december 16-án.