Dömötör Csaba: Az élesedő gazdasági verseny miatt támadják az akkumulátorgyárat

Dömötör Csaba (Fotó: Dömötör Csaba Facebook-oldala)

A debreceni akkumulátorgyár körüli vita ugyan környezetvédelmi kérdésnek tűnik, de igazából az élesedő gazdasági verseny miatt támadják a beruházást – jelentette ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára vasárnap videóbejegyzésben a Facebookon. Dömötör Csaba azt mondta: „kilóg a lóláb”, ugyanis „nem az a bajuk”, hogy akkumulátorgyár épül, hanem az, hogy Magyarországon, a hazai baloldal pedig csatlakozik ehhez a kampányhoz. „Ennél már tényleg csak az lenne a durvább, ha ezért pénzt kapnának külföldön, mondjuk dollárban” – tette hozzá.

Az MTI által is idézett politikus emlékeztetett arra, hogy az új uniós szabályozás az elektromos autók felé tereli az autógyártást. Ez azt jelenti, hogy az Európai Bizottság javaslata szerint 2035-től már csak nulla kibocsátású járműveket lehetne forgalomba hozni az uniós piacon. Ezért óriási verseny indult a gyártókapacitásokért, és ezekben az években dől el, hol lesznek a meghatározó elektromosautó-gyárak. Az autókhoz pedig akkumulátor kell, vagyis a mostaninál sokkal több akkumulátorgyár, mégpedig az autógyárak közelében.

„Mi lesz az országgal, ha nem vigyázunk a környezetünkre?” – Debrecenben tüntettek
Szabó Zsolt László

„Mi lesz az országgal, ha nem vigyázunk a környezetünkre?” – Debrecenben tüntettek

Három órás gyaloglás után érkeztek meg a debreceni CATL tervezett akkumulátorgyára ellen tüntetők a cívisvárosi Kossuth térre.

Dömötör Csaba szerint az iparág felfutását jelzi, hogy az Egyesült Államokban két év alatt 15 akkumulátorgyár építését jelentették be, és a legnagyobb európai országokban már most is sok ilyen működik, Franciaországban, Olaszországban vagy Spanyolországban. Közlése szerint a régióban is beindult a verseny. Románia és Csehország is fel akarja futtatni a gyártást, és a legnagyobb ilyen gyár Lengyelországban működik Európában.

– Ebbe a versenybe Magyarország is benevezett, és ha a beruházások megvalósulnak, tízmilliós országként is képes lesz arra, hogy 2030-ra a harmadik helyen legyen akkumulátorgyártásban. Ez sok ezer munkahelyet jelent és fontos hídfőállásokat a jövő iparágában. A debreceni CATL-beruházás ennek a tervnek a része – mondta az államtitkár. A kormánypárti politikus hangsúlyozta, hogy ez az új gyár a hazai autógyáraknak is készítene akkumulátorokat, így a Debrecenben beruházó BMW-nek is. „Kilencezer új munkahely jönne létre és óriási adóbevételt jelentene ez a városnak évtizedekre” – jelezte.

Dömötör Csaba arra is emlékeztetett: ugyanez a vállalat ugyanilyen gyárat épített a németországi Türingiában, azon a helyen, ahol szocialisták és zöldek kormányoznak, akik „keblükre ölelték” az egészet. Az ottani környezetvédelmi miniszter úgy érvelt a beruházás támogatása mellett, hogy „fontos szerepet játszottak a tiszta energiában rejlő lehetőségek. A megújuló energia jelenti az alapját a vonzó üzleti helyszíneknek, a jövőbiztos munkahelyeknek és a nagyobb fokú klímavédelemnek. Jó úton járunk itt Türingiában”.

Ezzel kapcsolatban Dömötör Csaba végül feltette a kérdést: ami tiszta energiát, jövőt és munkahelyeket jelent Németországban, arra miért mondják azt Debrecenben, hogy környezetpusztító?

Lánczi Tamás: Németországban lobbiznak azért, hogy az akkumulátorgyárak inkább ott épüljenek fel
Magyar Hang

Lánczi Tamás: Németországban lobbiznak azért, hogy az akkumulátorgyárak inkább ott épüljenek fel

A politológus szerint „elindult egy harc azért, hogy ezeket a gyárakat ne hazánkban építsék fel”, Németországban keményen lobbiznak azért, hogy a magyar beruházások inkább náluk épüljenek fel.

A témában egyébként hasonló előjelekkel Lánczi Tamás is megszólalt. A politológus – aki egy ideig a kormányközelbe került Figyelő gazdasági hetilap főszerkesztője is volt – a Kossuth rádió Vasárnapi Újság című műsorában arról beszélt: Németországban lobbiznak azért, hogy az akkumulátorgyárak inkább ott épüljenek fel.