Felújítja az állam a Lázár János kastélyához vezető utat

Felújítja az állam a Lázár János kastélyához vezető utat

Lázár János a Mezőhegyesi Ménesbirtokon (Forrás: Lázár János/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kilométerenként mintegy félmilliárd forintot költ a Magyar Közút egy olyan négyszámjegyű mellékútra, melyen alig van forgalom. De az M43-asról éppen Lázár János batidai kastélyához vezet – tudta meg az Átlátszó.hu. A hat kilométeres útszakas felújítására bruttó 3,3 milliárd forintot szánnak.

A 4413-as út az algyői Tisza-híd és az M43-as között közel 12 kilométer hosszú, csak az autópálya felőli részt újítják fel, a forgalmasabb felén marad a 40-es tábla és a ringatózás. Az út nem csak Algyőre, hanem Lázár János kastélya, a batidai vendégház felé is vezet. Ezt most kerülőúton lehet elérni, a 3,3 milliárdos felújítással a miniszter szinte végig tükörsima aszfalton mehet – írta a portál.

„A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban szereplő projekteknél a meglévő burkolat felület előkészítése után 2 rétegű aszfalt burkolatmegerősítés történik. Ezzel szemben a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő úton komplexebb és átfogóbb munkákra kerül sor: a meglévő pályaszerkezetet teljes elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket, ráadásul a kérdéses mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja” – írta a Magyar Közút az Átlátszó kérdésére.

És hogy miért esett a választás erre az útszakaszra? „Az átfogó projekt szakmai, útüzemeltetői oldalról is kiemelt fontosságú, hiszen az Országos Közúti Adatbank legfrissebb felmérése alapján is 5-ös, tehát rossz értékelést kapott. Ráadásul az útszakasz térségben betöltött jelenleg is jövőbeni funkciója is fontos, mivel kerülőútként szolgál szükséges esetben a 47-es főútnak, a felújítással pedig már azt is figyelembe vették a szakemberek, ha a főút fejlesztése és az algyői Tisza-híd munkái elindulnak és teljes útzárakra van szükség, akkor ezen a mellékúton kerülhetnek majd a járművek, továbbá ez az út szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is” – írták.

Úgy folytatták, „a projekt hazai forrásból, az Építési és Közlekedési Minisztériummal kötött támogatási szerződés alapján valósulhat meg, a kivitelezési munkákat a közbeszerzési eljárás során kiválasztott Duna Aszfalt Zrt. végzi. A kivitelező 2024. augusztus 21-én vonult fel a munkaterületre, a munkálatok év végéig tartanak majd.”

A cikk megjelenése után a Magyar Közút a következőt közölte: „a projekt olyan hosszútávú fejlesztés kezdő lépéseit jelenti, ami később a 47-es főút fejlesztési munkáihoz kapcsolódó teljes útzár miatti forgalomszervezési munkák miatt stratégiai fontosságú lesz. A 47-es főút algyői Tisza-hídjának bővítési, fejlesztési munkái már előkészítő fázisban vannak, a tervek alapján pedig már most realizálható, hogy az építési munkák során időszakosan teljes útzár bevezetése is sor kerül. A főúton naponta 17 470 egységjármű közlekedik, ebből 888 teherautó. Ehhez hasonló forgalmat kell majd szükség esetén elvezetnie a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő útnak. A mellékút felújítás előtt nem rendelkezett olyan műszaki paraméterekkel, hogy naponta az ilyen megnövekedett arányú, főleg teherautó forgalom biztonságos és komfortos áthaladását biztosítsa, mivel nem ekkora terhelésre volt méretezve a szakasz. Ezért még a 47-es főút fejlesztése előtt döntöttek arról, hogy a mellékút komplex felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a szakasz hivatalos terelőút lehessen és a lehető legkisebb mértékű kerülővel számoljanak a térségben közlekedők és a teherautósok, vagyis ez a beruházás a főút fejlesztéséhez tartozó alprojektnek minősül. Tekintettel arra, hogy a mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja, ezért a meglévő pályaszerkezetet teljes elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket. A szakemberek célja így az volt, hogy hosszú távon, a terelés alatt és után is megfelelő állapotú utat használhassanak az autósok. Az útszakasz térségben betöltött jövőbeni funkciója mellett fontos kiemelni, hogy ez az út szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is.”