Vonatokat vett a Stadlertől, aztán a magáncég vezérigazgatója lett

Vonatokat vett a Stadlertől, aztán a magáncég vezérigazgatója lett

Peter Spuhler, a Stadler vezérigazgatója (balról a 2.), és a magyar államvasutak akkori vezetője, Homolya Róbert (középen) ünneplik az első Kiss vonat átadását 2019 júliusában (Fotó: Stadler sajtóiroda)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Újabb érdekes cikk jelent meg a svájci sajtóban a Stadler multicég és Orbán Viktor rendszerének összefonódásáról. „Összeférhetetlenség és egy szuperjacht” a címe a Tagesanzeiger hosszú írásának, mely azt taglalja, hogy Homolya Róber MÁV-vezér a NER kedven jachtján nyaralt, közben az állami cég vonatokat vásárolt a svájci multitól, majd az üzletember a magyar Stadler-leányvállalat vezérigazgatója lett.

Olasz dizájn, négy fedélzet, öt lakosztály, pezsgőfürdő, fedélzeti mozi, nyolc fős személyzet maximum tíz utasra: így mutatja be a svájci lap a Lady MRD luxusjachtot, ahol nem csak Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hanem az akkor éppen a MÁV vezérigazgatójaként dolgozó Homolya Róbert is többször megfordult. A férfi tavaly októbertől a svájci multicég, a Stadler Rail magyarországi leányvállalatának vezérigazgatója. A kinti újságírók megkérdezték Homolyát erről, aki azt válaszolta, a jacht tulajdonosa, Szíjj László a barátja, és magánemberként hívták meg őt és feleségét a fedélzetre. Hogy összesen hányszor és mennyi időre: „az magánügy.”

A cikk azt is megemlíti, hogy 2017-ben, amikor a MÁV a svájciakkal 40 darab KISS motorvonat beszerzéséről döntött, Homolya a tömegközlekedésért felelős államtitkár volt. Az EU által is támogatott beszerzés összértéke 600 millió svájci frank volt. Amikor 2019-ben megrendelték a második, 29 vonatból álló tételt, Homolya már a MÁV vezetőjeként írta alá a szerződést. Amikor az utolsó vonat megérkezett, 2023. február 27-én a budapesti Nyugati-pályaudvaron tartott sajtótájékoztatón Homolya már a Stadler Train Magyarország vezérigazgatójaként beszélt. Érdekes pályaív – jegyzik meg.

A váltás az állami vasút vezetői pozíciójából a legjelentősebb magánbeszállító főnöki székébe szinte zökkenőmentes volt, írja a lap. A MÁV-tól 2022. június 15-én távozott, és október 1-jén kezdett a Stadler Railnél. Az állásajánlat a Stadlertől érkezett, Peter Spuhler vezérigazgató 2022 júniusában személyesen kereste meg.

A svájciak csodálkoznak ezen a karrierváltáson. „Megengedhető-e, hogy egy állami vállalat vezetője egy olyan magáncég igazgatótanácsába üljön be, amelytől ugyanezen állami vállalat jelentős összegű szerződéseket köt?” – teszik fel a kérdést. És újra megemlítik azt a lapunk által feltárt tényt is, hogy a magyarországi Stadler 2020-ban összesen 39 hirdetést adott fel a kormányközeli hetilapokban (még akkor is, amikor a pandémia miatt nem volt tanácsos vonatozni), de a független hetilapokban egyet sem.