Ritka leletre, egy közel 450 éves hajó favázára bukkantak a brit partoknál

Ritka leletre, egy közel 450 éves hajó favázára bukkantak a brit partoknál

A kenti Dungeness tengeri partvonala madártávlatból (Fotó: Kim Traynor/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem mindennapi leletre, egy 16. századi hajó szinte majdnem teljesen ép fa törzsére találtak rá egy elárasztott kőbányában Anglia délkeleti részén – derült ki a BBC Ásatások Britanniában című műsorából. Az I. Erzsébet királynő uralkodása (1558-1603) idején készült hajó roncsát még 2022 áprilisában a CEMEX bányászati cég munkatársai fedezték fel a kenti Dungeness egyik elárasztott, a mai partvonaltól már mintegy 300 méterre a La Manche-csatornában fekvő korábbi kőbányájában, és értesítették a helyi hatóságokat. A hajó feltárását és kiemelését a brit kormányzat műemléki környezetet védő Historic England nevű szervezetének megbízásából a Wessex Archaeology elnevezésű régészeti vállalkozás végezte el.

A hajó kocsányos tölgyből készült, és a favázából vett mintegy száz minta szénizotópos kormeghatározása szerint az alapanyagokat valamikor 1558 és 1580 között vághatták ki, azaz maga a bárka is ekkor épülhetett. A beszámoló szerint a roncsot egykor tengeri szállítmányozásra használták, tanulmányozásával sok mindent megtudhatnak annak a korszaknak a korabeli hajóépítési technológiájáról, amelyben az Egyesült Királyság belépett a nemzetközi tengeri kereskedelem véráramába.

A lelet azért fontos, mert pont egy olyan időszakból maradt meg, amikor átalakult a gyártás technikája: a 15. századtól a hagyományos, a rómaiaktól átvett és többek között a vikingek által is alkalmazott klinker konstrukcióról átálltak a vázra épített karvel megoldásra, amikor először a belső keretet építették meg, majd később egy síkban fektetett deszkát adtak hozzá ehhez a keretekhez, hogy így egy sima külső hajótestet hozzanak létre. Ezzel a technikával aztán a korábbiakhoz képest nagyobb és erősebb hajókat tudtak építeni, aminek köszönhetően többek között Amerika pont ebben az időszakban történő felfedezését követően az Atlanti-óceánon át zajló kereskedelem és utazás is komoly lendületet vehetett.

A régészek nem győzik kiemelni, nagyon ritka ilyen roncsra bukkanni, ugyanis a fa csak speciális, levegőmentes környezetben képes pár évnél tovább megmaradni a vízben. Így az, hogy egy majdnem teljesen ép – kutatható és tanulmányozható – hajótörzsre leltek, kivételes alkalom.

– Régészeink lézerszkenneléssel és digitális fényképezéssel feltérképezték a hajót. Munkánk végeztével a faanyagokat visszahelyezik az egykori kőbányába, ahol feltárták őket, hogy az iszap továbbra is megőrizze a maradványokat – írta közleményében a Wessex Archaeology.