A besúgó eltűnése csepp a tengerben, a helyzet súlyosabb

A besúgó eltűnése csepp a tengerben, a helyzet súlyosabb

Váradi Gergely, Patkós Márton, Szász Júlia A besúgóban (Fotó: HBO MAX/Gabor Kotschy)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Láthatóan az HBO-sokat is váratlanul érte, hogy szerdán lekerült a képernyőről a streaming-szolgáltató egy sor népszerű tartalma, köztük A besúgó, az Aranyélet 3. évadja, a norvég Időbevándorlók, a román Árnyak, a Mrs. Fletcher, de még a Martin Scorsese nevével fémjelzett Bakelit (Vinyl) is. Olyannyira, hogy – mint az a Telex szerda esti cikkében is szerepelt – a sajtónak fenntartott Press Roomban még szerda este is elérhető volt a sorozat. Sőt, még tévéújságban is találkozhattunk vele, az eltávolítás után viszont már lineáris sugárzásban sem lesz elérhető. Egyelőre azt sem tudni, mikor és hol láthatjuk legközelebb, de az biztos, hogy egyelőre nem fog csak úgy visszakerülni az HBO Maxra. Ahogy a többi sorozat sorsa is bizonytalan.

Egy román filmes, Vera Ion időközben petíciót is indított, miután az ő Ruxx című sorozata négy hónap után került le a szolgáltatóról. A románok talán még nálunk is rosszabbul jártak, számos releváns sorozatuk tűnt el egyik napról a másikra, köztük a Hackerville, a Tuff Money és a One True Singer. Ion a petícióban azt írta, ugyan semmi nem fog változni, de jelezni kell, hogy nincs rendben, ami történt. „A Ruxx kiemelkedően fontos a román nők, az LMBTQIA+ közösség és sok bukaresti fiatal számára” – írta a Kreatív szemléje szerint, hozzátéve, hogy ezzel eltörölték a román tévézés új, helyi történetekre építő, Közép-Kelet-Európában releváns korszakát. Ion levelével a Discovery és a WarnerMedia egyesülésével létrejövő Warner Bros. Discovery vezérigazgatóját, David Zaslavot szólította meg, megjegyezve, hogy ő az átvétel óta a változások arca és motorja. Merthogy nem klasszikus összeolvadásról, azaz „merger”-ről van szó, és az egyesülésben leginkább a Discovery diktál. Ami nem sok jót ígérhet tartalom szempontjából azoknak, akik sokkal inkább vágynak minőségi drámákra és vígjátékokra, mintsem mondjuk dzsungelben játszódó valóságshow-kra és a vadon élő állatokat bemutató természetfilmekre.

Ahogy viszont a Kreatív is felidézte, Zaslav és a Discovery elégedetlen volt a cég teljesítményével, az átvétel óta pedig egy sor elkapkodottnak tűnő döntés született. Mindössze egy hónap működés után zárták be a CNN+-t, továbbá leállítottak minden túl költségesnek ítélt projektet, köztük például J. J. Abrams sci-fijét, a Demimonde-ot is.

A mostani levételek a könyvelési éves mérlegforduló amerikai dátumával, június 30-cal függenek össze. A Telex is megemlítette, hogy a hollywoodi könyvelés titkaiba nem igazán láthatunk bele, tehát nem tudhatjuk pontosan, mi alapján kaszálnak el valamit. Meglehet, egyébként sem érdemes racionális magyarázatot keresnünk, a mi szintünkön legalábbis biztosan nem. Az mindenesetre biztos, hogy az HBO nagyon sokat invesztált A besúgóba, emiatt is költségesebb lehetett még a fenntartása is, mint az évekkel ezelőtti sorozatoké. Amennyiben bármilyen további költsége felmerül a tárolásnak, nyilvánvalóan a kiemeltebb produkciók többet visznek, mint mondjuk a 2012 és 2017 között készült, az HBO Maxon még mindig megtalálható Terápia. Emellett például az Aranyélet esetében annyiról volt szó szerdán, hogy a harmadik évad kerül le, estére viszont eltűnt az első kettő is. Értesülésünk szerint ez esetben viszont csak technikai problémáról van szó, az első két évad vissza fog kerülni.

Úgy tudjuk, a levételek szükségességéről a magyar érintettek is a hét elején értesültek, arról pedig nyilvánvalóan nem a magyar HBO döntött, mi tűnjön el. Bár a kommentelők rögtön elárasztották a szolgáltató Facebook-oldalát, politikai okokat sejtve A besúgó eltüntetése mögött, de ilyenről nyilvánvalóan nincs szó, nem is igen lehetett, ahogy az érintett műsorok színvonaláról sem. Arról sokkal inkább, hogy az amerikai vezetésnek mindezek jelentéktelen tételek, és bár a világ számos országában látható volt a sorozat, de az európai produkciók egyszerűen nem ennyire érdekesek az amerikaiak számára. Sőt, nemcsak a magyarok, de még az olyan jelentősebb európaiak sem, mint az Időbevándorlók, a Szexi svédek (Lust), az Eszmélet (Sleepers) vagy a Foodie Love. Ebből is fakadhat, hogy a nagy nyugat-európai és amerikai lapokban egyelőre nem igen olvashatunk a mostani eltávolításokról, így pedig sajnos jelentősebb botrányra, illetve gyors visszakerülésekre sem érdemes számítanunk.

Az HBO Max Facebook-oldalán eközben hasonló válaszokat adott a dühös hozzászólóknak: „Sajnos több tartalom lekerült felületeinkről, nem csak A besúgó, illetve az Aranyélet. Tartalmaink kialakítása nem függött a politikától és a jövőben sem fogja befolyásolni a kínálatot.” Továbbá: „Végtelenül sajnáljuk a tapasztalt kellemetlenséget. Ez számunkra is egy hirtelen és szükségszerű lépés volt. Amint több információval szolgálhatunk, biztosan megosztjuk, érdemes figyelni a közösségi média felületeinket. Addig is köszönjük szíves türelmét és megértését!”

Ahogy ez is mutatja, a döntések a magyar HBO-nak is kellemetlenek, de az ellen nem sokat tudnak tenni. Bár most mindenki további közleményekre számít, úgy tudjuk, ilyesmire nem nagyon érdemes számítani, proaktív kommunikáció a lekerülésekről nem lesz, sokkal inkább az várható, hogy a felkerült tartalmakról beszélnek majd. A szerdai délután is erről szólt már, két poszt is érintette az egyik legnépszerűbb sorozatot, a Trónok harcát, az egyik például az iOS és Android készülékekre hamarosan érkező Sárkányok háza: Dracarys alkalmazást. Arról persze nyilván beszámolnak majd, ha esetleg eladják A besúgót, ebben még reménykedhetnek is a rajongók, de száz százalékra ígérni ezt sem lehet. Az alkotók egyébként egyelőre nem kívánták kommentálni a fejleményeket, de nyilvánvalóan hidegzuhanyként érte őket is az egész.

A Kreatív és a Telex is írt arról, hogy az összeolvadt cég most újonnan induló projektek leállításával, illetve már elkészült tartalmak levételével igyekszik spórolni, hogy ne kelljen több embert elküldeni. A magyar fióknál értesülésünk szerint eddig szerencsére nem történtek hasonló, tömeges elbocsátások. Sőt, június elején még arról szóltak a hírek, hogy A besúgó után saját gyártású realityt készít az HBO Max. Úgy tudjuk, ez továbbra is tervben van, nem kell leállítani a tervezett gyártásokat, készülnek ezután is még saját tartalmak.

A probléma tehát jóval sokrétűbb és komolyabb annál, mintsem hogy hol és hogyan láthatjuk ezt követően a nyolcvanas évekbe visszarepítő sorozatot. Rávilágít többek között arra, bár a globális streaming-szolgáltatók érkezésével azt hihettük, egy izgalmas európai sorozat versenytársa lehet a nagy amerikai produkcióknak, de ezeket egy pillanat alatt félresöprik, ha nem érzik, hogy elég hasznot hoznának.

Márpedig ha a hazai szinten legnézettebb sorozat, A besúgó is elhajítható, akkor lényegében bármi az lehet. Esetleg egy olyan produkció nem, amely valóban elér a tengerentúlra, és nemcsak simán hozzáillesztik a kínálathoz, de ott is komoly hájp születik körülötte. Ilyet viszont egyelőre nehéz elképzelni. (Filmek esetében még könnyebb, mint sorozatoknál.) Ráadásul így, hogy az Árnyak vagy az Időbevándorlók is lekerülhet, még ez sem mondható biztosnak.

Mindez az elmúlt évek tendenciájával szemben akár afelé is vezetheti az alkotókat, hogy ne a különböző streaming-szolgáltatóknál készítsék a produkciójukat, ha bizonytalanok annak jövőjében. Legalábbis nehezebb dolguk lehet akkor, ha egy saját gyártású produkció lekerül, viszont minden jog a szolgáltatónál marad. A nézők pedig nem feltétlenül mernek majd belevágni egy több évados sorozatba, hiszen egyik pillanatról a másikra eltűnhetnek azok, ami egy sorozat esetében rendkívül bosszantó lehet. (Különösen azok számára, akik kizárólag legálisan kívánnak hasonló tartalmat fogyasztani.) A földrajzi ellentétek így ezt követően még hangsúlyosabban előkerülhetnek: bár reménykedhet valaki abban, hogy külföldi nézőkhöz is eljut, de nem feltétlenül éri majd meg a kockázatot, hogy esetleg pár hónap után eltűnhet az érintett sorozat. Márpedig a jelentősebb döntések, úgy tűnik, továbbra is a központban születnek majd, hiába szervezik ki a gyártást, és hiába érnek el jelentősebb sikereket a hasonló produkciók.