Nem ez a film fogja felforgatni az eutanáziáról szóló vitát

Nem ez a film fogja felforgatni az eutanáziáról szóló vitát

Sophie Marceau a Minden rendben ment című filmben

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem szenvedtünk hiányt az elmúlt években olyan filmekből, amelyek az időskor megrázó tapasztalatait mutatják meg. Különösen iszonyú azt látni, amikor egy boldogságban leélt élet vége felé a szeretett társ, szülő fizikailag még itt van, de szellemileg egyre inkább távolodik. Akár depresszióba süllyed, akár emlékeit kezdi elveszteni. Michael Haneke tíz évvel ezelőtti filmje, a Szerelem kifejezetten nyomasztóan mutatta be azt, de ott volt Sarah Polley rendezése, az Egyre távolabb is. Az Anthony Hopkinsnak Oscar-díjat hozó Az apa pedig akár (filmes) mérföldkőnek is nevezhető, hiszen olyan nézőpontból mesélt az időskori demenciáról, mint kevés művészeti alkotás korábban. Ami persze kifejezetten sokkolhatta is a nézőt, hiszen kényelmetlen élmény beleélni magunkat valami olyasmibe, amelyet kifejezetten nem szeretnénk belülről megtapasztalni.

Akár ezt a tapasztalatot is hozhatná magával az idei Frankofón Filmnapok nyitófilmje, François Ozontól a Minden rendben ment. A rendező eddigi munkáit ismerve kifejezetten ügyes is, ami a kényelmetlen helyzetek ábrázolását, egyre bonyolultabbá váló viszonyok megmutatását illeti. Nehezen felfejthető, miért nem sikerült ez a Vízcseppek a forró kövön és a 8 nő rendezőjének.

Pedig minden adott lenne hozzá, hogy székünkben fészkelődve nézzük végig az eutanáziát középpontba helyező filmet. Simone de Beauvoir anyaregénye, a Szelíd halál juthat eszünkbe az alapsztoriról: a testvérek váltásban látogatják a kórházban az idős édesapát, akinek vészesen fogy a hátralévő ideje. A francia filozófussal szemben viszont Emmanuèle (Sophie Marceau) édesapja, André (André Dussollier) nem a végtől retteg, ellenkezőleg: maga fejezné be minél hamarabb, mielőtt még magatehetetlenné válik. A kivitelezéshez viszont Svájcba kell utaznia, Franciaországban ugyanis nemcsak törvényes lehetősége nincs rá, de még azért is büntethetik a családtagjait, ha segítenek neki külföldre jutni hozzá.

Ozon filmje már a címével is jellemzi azt az abszurd helyzetet, amikor valami olyasmiért kell küzdeni, amit a megszokott körülmények között elképzelni sem szeretünk. Hogy közeli rokonunk is elmehet, sőt, egy nap el is fog menni, arról nemcsak nem beszélünk, de nem is gondolunk bele, a távoli jövőre tartozik ez. És mikor a már nagybeteg hozzátartozó veti fel, akkor is elhessegetjük a dolgot: „ne mondj már ilyeneket!” Valóban meg kell haladnunk magunkat hozzá, félretéve minden önzésünket, személyes viszonyulásunkat, hogy el tudjuk fogadni a haldokló (vagy majdani haldokló) szándékát legitimnek. De hogy még mi is segítsük benne? Nehezen tudunk elképzelni ennél kegyetlenebbet.

A francia dráma tökéletesen megfesti annak minden visszásságát, mikor valaki a hozzá legközelebb állóktól kér olyat, ami tudhatóan csak további szenvedéseket fog okozni. Ha valaki jogosnak, elfogadhatónak is tekinti az eutanázia intézményét, Ozon filmje – talán akaratlanul, de – szembesíti azzal, hogy a döntés mennyi fájdalmat hozhat magával. Jogunk van a kontrollvesztéstől való félelem miatt arra kérni a gyerekünket, hogy segítsen bennünket ebben? Nem végtelenül önző ez? Ezek a kérdések mindennél súlyosabban merülnek fel akkor is, ha a film erőteljesen szól arról: megalázó dolog, amikor az állami hivatalok elől kell rejtőzni, ha dönteni szeretnénk arról, hogyan halnánk meg.

Csakhogy mindennek iszonyatához nem tud igazán közel vinni a film, mert amint esélye lenne valamiféle katartikus, drámai jelenetnek kibontakozni, szemérmesen nem figyel oda. Ilyenek azok a jelenetek például, amikor a döntést elfogadni képtelen testvérrel marad kettesben André. Miért nem láthatjuk, hogyan próbálja őt lebeszélni róla? Miért nem kapunk több személyes beszélgetést? Mintha csak direkt kerülné a hasonló pillanatokat a film, így viszont a lefojtottság idővel unalommá alakul át, és már egyre csak a film végét várjuk. Ami, ez mind bizonyosabbá válik, semmi váratlan fordulatot, meglepő felismerést nem hoz. Beteljesítetlen ígéret marad a Minden rendben ment, miközben tényleg ütnie kellene ahhoz, hogy előzetes elképzeléseinket képesek legyünk felülértékelni. Akkor lenne valóban erős Ozon filmje, ha az eutanázia ellenzői is képesek lennének a végére megérteni, miért akarja valaki tényleg ezt úgy, hogy még lehetne hátra néhány szép pillanata. És akkor, ha a halálba segítéssel egyetértők meginognának abban, valóban szabad-e ilyen nehéz döntés elé állítani szeretteinket. A jelen formában viszont mindenki inkább megerősítve érzi magát, így az eutanázia ellenzői fokozódó ellenérzésekkel követhetik a filmet. Kár érte.

Sajátos, hogy a Frankofón Filmnapok keretében tárgyalhatjuk a skandináv filmgyártás egyik legnagyobb klasszikusáról szóló filmet is. A Bergman szigete, ahogy címe mutatja, a rendezőnek hosszú évtizedekig otthont adó Fårön játszódik. Ahol szinte minden A hetedik pecsét legendás alkotójáról szól: a tengerpart, ahol a Persona emlékezetes jelenetét forgatta, vagy épp az ágy, amelyben a Jelenetek egy házasságból szereplői közeledtek és távolodtak. És el is hangzik a szigetre látogató filmes házaspár, Tony (Tim Roth) és Chris (Vicky Krieps) között, hogy jobb lesz vigyázniuk, mert a Bergman-dráma hatására ment tönkre házasságok sora. Lélekben készülünk is a kapcsolati válság megjelenésére, de aztán ez apró bosszúságokban merül ki. Például, hogy miért nem kísérte el Chris a férfit a Bergman-szafarira, miért kellett egyedül mennie rá. Jól olvashatták: Fårö szigetén még hasonló programra is benevezhetnek az érdeklődők, megcsodálva mindazt a környezetet, amely hátteréül szolgált a filmeknek. Hát mi a francia-belga gyártás a szafarizáshoz képest?

Szokatlan képzettársítások kapcsolódnak hát Bergmanhoz, miközben a szereplők olyasmiket vitatnak meg, mint hogy a Szégyen címébe kell-e névelőt tenni vagy sem. Közben pedig szép lassan egymásba folyik az a kapcsolati dráma, amelyen Chris dolgozik, illetve a Fårö-túra filmbeli valósága, ezzel tehát a Bergman-filmek világa. Sokszoros metasztori ez, ami kellően izgalmassá is tehetné a produkciót, mégis inkább csak érdektelenségbe fullad az egész. Chris filmjében valahogy nincs meg a Bergman-varázs, de még Mia Hansen-Løve rendezőében sem, így a svéd alkotó hőseivel szemben az ő vágyaik, csalódottságuk és hétköznapi vitáik már kevésbé kötnek le minket. Viszont még így is jó elmerülni ebben a közegben, egy mozijegy áráért szinte testközelben érezni mindazt, amiért egy vagyont is hajlandóak lennénk fizetni.

Jacques Audiard fekete-fehér romantikus filmje, az Ahol a nap felkel Párizsban (Les Olympiades, Paris 13e) nemcsak tipikus magyar címadásával kelt feltűnést, de az idei Frankofón Filmnapok egyik legjobb darabja is. Egyben a legfranciásabb mind közül, már ami a finom erotika és a végeláthatatlan szerelmi drámázás párosítását illeti. Csak a franciák tudják olyan bájosra kerekíteni azt a fajta kapcsolati teszetoszaságot, seveled-senélküledet, amit ha máshol látunk, rögtön szappanoperás nyűglődést kiáltunk.

Kellenek ehhez persze a szerethető, abszolút valóságos karakterek, akikért még úgy is szorítunk végig, hogy nem értjük, miért nem tudnak végre dűlőre jutni. De hát ez nem a Jim Jarmusch-féle Paterson, itt a kapcsolattal, az egymáshoz közeledéssel folyamatos, fárasztó munka kell járjon, vér, veríték és könnyek, mindezt pedig Jacques Audiard tényleg képes szívmelengetővé varázsolni, szóval le a kalappal a Rozsda és csont, valamint a Dheepan rendezője előtt.