Vasút-liberalizáció? – Itthon még jó ideig biztosan monopol helyzetben lesz a súlyos működési nehézségekkel küzdő MÁV

Vasút-liberalizáció? – Itthon még jó ideig biztosan monopol helyzetben lesz a súlyos működési nehézségekkel küzdő MÁV

Vasútállomás Mátraalján. A széket várakozáshoz az egyik utas hozta magának (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

Ha az állampárt nem tudja üzemeltetni az egyik szolgáltatását, azt legalább engedje meg másnak! Liberalizálja az utazási szolgáltatást, és engedjen be másokat is a magyar piacra. Ha a MÁV nem tud rendes szerelvényeket és mozdonyokat küldeni, akkor hagyja, hogy például a RegioJet üzemeltessen járatokat! Így piaci versenyben dőlhetne el, ki tudja a legjobb szolgáltatást nyújtani a magyaroknak. Az egyértelmű, hogy a MÁV erre alkalmatlan – írta ki nemrég Facebook-oldalára a Momentum elnöke.

Ám hogy a problémákat egy csapásra megoldaná-e a Tompos Márton által szorgalmazott liberalizáció, erősen kérdéses. Hiszen a szolgáltatás minősége nem merül ki a vasúti kocsik és mozdonyok állapotában, a sebességet és üzembiztonságot legalább annyira meghatározza a biztosítóberendezések megléte vagy a vasúti pálya állapota. Ráadásul egy-egy nem állami szolgáltatónak csak ott éri meg megjelenni, ahol piaci alapon nyereség termelhető vagy ahol az állam garantálja a megtérülést.

• Mit jelentene a vasúti személyszállítási piac megnyitása?
• Hogyan profitált a piac liberalizációjából Csehország, Szlovákia és Románia?
• Mi az oka annak, hogy Magyarországon még hosszú évekig nem indulhat el a folyamat?

A teljes cikket elolvashatja Plusz előfizetésünkkel, vagy a Magyar Hang hetilap szeptember 13-ig kapható 2024/36. számában. Országjáró riportok, interjúk, elemzések, véleménycikkek, reklámmentes olvasás – ezeket kínálja a Magyar Hang Plusz!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!

Vasút-liberalizáció? – Itthon még jó ideig biztosan monopol helyzetben lesz a súlyos működési nehézségekkel küzdő MÁV

Vasút-liberalizáció? – Itthon még jó ideig biztosan monopol helyzetben lesz a súlyos működési nehézségekkel küzdő MÁV

Vasútállomás Mátraalján. A széket várakozáshoz az egyik utas hozta magának (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

Ha az állampárt nem tudja üzemeltetni az egyik szolgáltatását, azt legalább engedje meg másnak! Liberalizálja az utazási szolgáltatást, és engedjen be másokat is a magyar piacra. Ha a MÁV nem tud rendes szerelvényeket és mozdonyokat küldeni, akkor hagyja, hogy például a RegioJet üzemeltessen járatokat! Így piaci versenyben dőlhetne el, ki tudja a legjobb szolgáltatást nyújtani a magyaroknak. Az egyértelmű, hogy a MÁV erre alkalmatlan – írta ki nemrég Facebook-oldalára a Momentum elnöke.

Ám hogy a problémákat egy csapásra megoldaná-e a Tompos Márton által szorgalmazott liberalizáció, erősen kérdéses. Hiszen a szolgáltatás minősége nem merül ki a vasúti kocsik és mozdonyok állapotában, a sebességet és üzembiztonságot legalább annyira meghatározza a biztosítóberendezések megléte vagy a vasúti pálya állapota. Ráadásul egy-egy nem állami szolgáltatónak csak ott éri meg megjelenni, ahol piaci alapon nyereség termelhető vagy ahol az állam garantálja a megtérülést.

• Mit jelentene a vasúti személyszállítási piac megnyitása?
• Hogyan profitált a piac liberalizációjából Csehország, Szlovákia és Románia?
• Mi az oka annak, hogy Magyarországon még hosszú évekig nem indulhat el a folyamat?

A teljes cikket elolvashatja Plusz előfizetésünkkel, vagy a Magyar Hang hetilap szeptember 13-ig kapható 2024/36. számában. Országjáró riportok, interjúk, elemzések, véleménycikkek, reklámmentes olvasás – ezeket kínálja a Magyar Hang Plusz!

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!