Állami segítség nélkül csődközeli helyzetbe kerülhet Pusztaszabolcs

Állami segítség nélkül csődközeli helyzetbe kerülhet Pusztaszabolcs

Fotó: Unsplash/Andre Taissin

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az előző vezetés kormányzati jóváhagyással 250 millió forint szabad felhasználású, változó kamatozású hitelt vett fel Pusztaszabolcson, amelynek éves kamatterhe néhány hónap alatt három és félszeresére nőtt. A jövőévi rezsikiadások pedig jelen állás szerint 117 millió forinttal növekednek.

Ha az állam nem nyújt segítséget, Pusztaszabolcs a következő évben csődközeli helyzetbe jut egyrészt az energiaárak drasztikus emelkedése, másrészt pedig a hitelkamatok óriási növekedése miatt – közölte lapunkkal Simonné Zsuffa Erzsébet, a település független polgármestere. Mint kifejtette, az előző városvezetés 2019-ben sajnálatos módon 15 évre eladósította a várost, ami mind elviselhetetlenebb terhet ró az önkormányzatra: 250 millió forintot vettek fel változó kamatozásra akkor, amikor a kamatkörnyezet igen kedvező volt. Azóta azonban nagyot fordult a világ, a jegybanki alapkamat 1 százalék alatti értékről 13 százalékra nőtt.

Ez Pusztaszabolcs esetében azt jelenti, hogy az évi 17,6 milliós tőketörlesztés mellett jelen állás szerint 22,2 milliós kamatot kell fizetniük, azaz a hitel éves szinten 40 millió forintjába kerül a városnak. (Ha nem növekszik tovább a kamat.) Összehasonlításképp, 2021 elején még évi 23 milliós hiteltörlesztővel számoltak. – Az előző vezetés, a fideszes Csányi Kálmán polgármester és Tüke László alpolgármester annak idején azzal érvelt, hogy az iparűzésiadó-bevétel fedezni fogja a hitelt. Igaz, az akkori bevétel az éppen még futó vasútfejlesztések miatt jóval magasabb volt, mint napjainkban. Érthetetlen az is, hogy miért nem fix kamatozású hitelt vett fel a város, amikor valószínűsíthető volt a következő 15 évben az akkori, 1 százalék alatti szintről csak felfelé mozdulhatnak a kamatok – idézte fel a  Zsuffa Erzsébet, aki akkoriban független önkormányzati képviselőként ellenezte a hitelfelvételt. De nem csak ő: a kölcsön felvételét tárgyaló testületi ülésen a lakosok tömegesen követelték, hogy ne adósítsák el a várost, ám a képviselő-testületi többség végül megszavazta az előterjesztést. Megjegyezte, hogy a történtek felidézését nem visszamutagatásnak szánja, hiszen a közösség életét nagy mértékben nehezítő körülményekre most és nekik kell megoldást találniuk.

A polgármester elmondta, hogy a hitelkonstrukció újratárgyalását kezdeményezték a hitelező OTP-nél, az önkormányzat és a bank közötti egyeztetések folyamatban vannak. Emellett segítséget kértek a Belügyminisztériumtól is.

– Azt szeretnék elérni, hogy az adósságot az állam konszolidálja, hiszen a hitel felvételére a kormány is áldását adta egy kormányhatározat formájában. A 2011-ben hozott stabilitási törvény ugyanis az államadósság csökkentését célozva azt rögzíti, hogy a települések hitelfelvétele engedélyhez kötött, hacsak nem uniós finanszírozású beruházás önerejét kell biztosítani belőle. Ezen hitelfelvétel esetben ugyanakkor – hangsúlyozta a polgármester – ilyesmiről szó sem volt: aszfaltozásra és víziközmű-fejlesztésre adósodott el a város. Az útburkolat egy része a választás előtt rohamtempóban el is készült, ám nem sokkal később több helyen beszakadt, mivel a munkálatokkal nem várták meg, hogy a talaj kellő mértékben tömörödjön. A víziközmű-fejlesztés (ami a település Cikola nevű részét érintette volna) pedig később sem valósult meg, mert idő közben – már az új városvezetés hivatalba lépése után – kiderült, hogy a korábbi elképzelések nem alkalmasak megvalósításra.

117 milliós rezsinövekedéssel számolnak 2023-ra

Beszámolt arról is, hogy az idei évre vonatkozóan előnyösnek mondható energiabeszerzésről döntöttek még 2021-ben, ám jövőre ehhez képest 117 milliós plusz kiadással kell kalkulálniuk. A Fejér megyei település éves költségvetése 1,6 milliárd forint körüli, ám ennek az összegnek csaknem a felét különböző pályázati források fedik le (Zöld város projekt, bölcsődeépítés, konyhafelújítás). Azaz körülbelül 800 millió forintból kell kigazdálkodni a város fenntartási, üzemeltetési költségei mellett a megnövekedett hiteltörlesztőt és a rezsit, ami összességében tehát közel 140 milliós pluszkiadást jelent a korábbiakhoz képest.

Arra a kérdésre, hogy terveznek-e intézménybezárásokat, összevonásokat a magas rezsiköltségek miatt, úgy felelt: Pusztaszabolcsnak nincsenek nagy közintézményei, sportcsarnoka, színháza, így nem is nagyon van mit bezárni, amivel jelentős megtakarítást érnének el. – Ugyanakkor ha a működő intézményeinkre lakatot tennénk a téli hónapokra, akkor az helyi szinten tömeges elbocsátásokat eredményezne. Ez pedig nem opció – fogalmazott Zsuffa Erzsébet.

A polgármester beszélt arról is, hogy a mind súlyosabb helyzetben is igyekeznek segíteni a rászorulóknak. – Felmérést készítünk a lakosok körében, hogy kinek milyen segítségre van szüksége. Sokan élnek létbizonytalanságban, mi pedig attól tartunk, hogy a még inkább kilátástalan helyzet tragédiákhoz fog vezetni. Ennek szeretnénk elejét venni, de félő, hogy fel kell készülnünk arra, igény esetén a művelődési házban biztosítsunk éjjeli menedéket azoknak, akik télen nem tudják fűteni otthonukat – mondta a polgármester.

A hitelfelvétellel kapcsolatban megkerestük Csányi Kálmánt, Pusztaszabolcs korábbi fideszes polgármesterét. Mint kifejtette, 2018-ra hitelképessé vált a város, ezért merült fel, hogy a szükségesnek ítélt fejlesztését kölcsönből finanszírozzák. Azon kérdésünkre, hogy miért változó kamatozású hitel felvétele mellett döntöttek, azt válaszolta: „a bank ajánlata erről a lehetőségről szólt”. Ezek után megkérdeztük, miért nem kértek ajánlatot fix kamatozású hitelre. A volt polgármester elmondta, három banktól kértek ajánlatot, mindegyik csak változó kamatozású hitelt kínált, ezek közül pedig az OTP ajánlata volt a legkedvezőbb 15 év távlatában.

– A hitelfelvételt megelőző 8-10 év kamatciklusainak változása alapján csináltunk költségkalkulációt. Azzal számoltunk, hogy a kamatterhek legfeljebb olyan ütemben és mértékben fognak növekedni, mint amilyen ütemben korábban csökkentek. Megállapítottuk, hogy a város teherbíró képességének ez megfelel, tehát azonos mértékű, de ellentétes irányú kamatmozgást gond nélkül ki tud gazdálkodni a település. A háborút és annak gazdasági hatásait viszont én sem láttam előre – fogalmazott Csányi Kálmán, hozzátéve: a hiteltörlesztés fedezetéül főleg az iparűzésiadó-bevétellel számoltak, amelynek legnagyobb hányada a hosszú távú szerződésekkel rendelkező Stadler pusztaszabolcsi vasúti karbantartója után folyik be.

A volt polgármestertől megkérdeztük azt is, érez-e felelősséget Pusztaszabolcs súlyos eladósításáét. Erre válaszul kifejtette: a legjobb tudása szerint járt el és arról nem tehet, hogy a körülmények idő közben megváltoztak. Hozzátette, hogy ha utódját annyira zavarta volna, hogy a városnak változó kamatozású hitelt kell törlesztenie, akkor az elmúlt három évben bármikor kezdeményezhette volna a hitelmegállapodás felülvizsgálatát.

Próbáltuk elérni Tüke László korábbi alpolgármestert, aki jelenleg is önkormányzati képviselő, ám cikkünk megjelenéséig nem reagált megkeresésünkre.