A DK új stratégiája megerősítheti a magszavazókat, de újakat aligha hoz

A DK új stratégiája megerősítheti a magszavazókat, de újakat aligha hoz

Gyurcsány Ferenc (Fotó: Gyurcsány Ferenc / Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

 

 



Előnyére is válhat a Demokratikus Koalíciónak és Gyurcsány Ferencnek az, hogy a nyári uborkaszezonban igencsak éles, offenzív kommunikációba fogtak – erről is beszélt a Magyar Hang megkeresésére a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársa. Az már más kérdés, hogy a törzsbázison kívül ez milyen hatást vált ki.

Gyurcsány Ferencet és Dobrev Klárát kivéve, a DK ismertebb politikusai óriási erővel vetették bele magukat a Facebookos kommentháborúkba, és hozzájuk képest rendhagyó módon keményen szállnak bele a nagy elérésű politikai ellenfeleikbe, közszereplőkbe, a sajtóba, vagy akár más kommentelőkbe. Az erőt demonstráló kommentelések elsőre értelmetlennek és bizarrnak tűnhetnek, pedig a taktikai módszerük nem alaptalan. Az elmúlt pár évben a Facebook elkezdte visszafogni a politikusok posztjait és a politikai tartalmak elérését, ezért ma egy pártnak keményen meg kell dolgoznia azért, ha ki akar tűnni a tartalmaival és tömegeket akar elérni. Ma egy politikus saját posztja virálisan kevésbé hatékonyan terjed, mint egy nagy elérésű oldal alá írt offenzív komment egy-egy megosztó témában, például Vadai Ágnes, Kálmán Olga vagy Varju László tollából.

Ezt a típusú kommunikációs stratégiát a kezdetektől fogva Magyar Péter űzi profin a közösségi médiában. Ebből úgy tűnhet, mintha a DK a Tisza Párt vezetőjének kommunikációs stílusát akarná másolni. Gyurcsány Ferenc ráadásul Magyar Péterhez hasonlóan egyre több videót tesz közzé Facebook-oldalán, amelyekben éles retorikával értékeli a közéleti és politikai eseményeket. Míg Magyar Péter követői egyértelműen merésznek és akár újítónak is tartják ezt a fajta kommunikációs stratégiát, a DK szavazói körében egyelőre nem teljesen tiszta, hogy mennyire tetszik nekik a párt új hangneme a közösségi médiában.

– A DK új stratégiája semmi esetre sem nevezhető új jelenségnek. Az ellenzéki pártok – természetükből fakadóan – rendszerint offenzív stratégiát folytatnak, legalább a kormányzattal, de gyakran egymással szemben is. Különösen a Magyarországon kialakult pártrendszerben, ahol a domináns párt mellett több kisebb párt is harcol a hatalomért, az ellenzéki pártok között nem meglepő harcias viszony. A DK esetében, azért tűnhet úgy, hogy vadonatúj stratégiába kezdtek, mert sokkal magasabb fokozatba kellett kapcsolniuk az idei választási eredményeik sikertelensége miatt – magyarázta a jelenséget Kiss Róbert, a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője. – Nyilvánvaló, hogy a párt támogatottsága megzuhant, ami a párton belül is feszültségeket generál és hosszabb távon a rossz eredmény még több szavazó elpártolását is okozhatja. A nyári uborkaszezon ellenére pedig a DK – számos ellenzéki párttal ellentétben – felismerte, hogy lépéskényszerben van, és azonnal nekilátott a házi feladat elvégzéséhez. Ezzel ugyan szignifikáns mértékben új szavazókat aligha lesz képes elcsábítani, de a magszavazók elkötelezettségét meg tudja erősíteni, valamint a párton belüli ellentéteket is segíthet csillapítani – tette hozzá.

Kiss Róbert a látszattal ellentétben nem gondolja azt, hogy Gyurcsány Ferenc igazából Magyar Pétert másolná. – Mindkét politikus különböző karakter, más-más okból tekinthetőek karizmatikusnak és más a szavazóbázisuk összetétele is. Míg Magyar Péter a fiatalabb generációt igyekszik megszólítani, addig Gyurcsány Ferenc támogatottsága erősen az idősebbeken nyugszik. Természetesen ebből kifolyólag eltérő stratégiára, nyelvezetre van szükségük a szavazóik megtartása érdekében. Ahhoz viszont, hogy – a Fideszhez hasonlóan – egy több társadalmi réteget lefedő pártot építsenek nem elegendő egy bizonyos stílus használata – vélekedett a politikai elemző.

Mindenesetre Gyurcsány Ferencnek és a DK-nak előnyére válhat a választási kudarc után az offenzív megnyilvánulás és a médiafigyelem, melyek visszaigazolást nyújthatnak a szavazóbázis erejéről, és enyhíthetik a párton belüli konfliktusokat. Emellett a pártvezetésbe vetett bizalom megingását is helyreállíthatja.