Már évekkel a metrótender kiírása előtt beavathatták az oroszokat

Már évekkel a metrótender kiírása előtt beavathatták az oroszokat

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 3-as metró vonalának Dózsa György úti állomása felújítás után. (Fotó: MTVA / Jászai Csaba)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az 3-as metróvonal szerelvényeit felújító orosz Metrowagonmash (MWM) már 2011-ben tudhatta, hogy milyen kocsikat és hogyan kell majd felújítania a BKV Zrt. által csak 2014 végén kiírt tender győztesének. A fővárosi közlekedési cég által nyilvánosságra hozott közbeszerzési dokumentumok között megtalálható előzetes orosz műszaki ajánlat néhány részlete legalábbis erre utal – írta a Népszava.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója és Szeneczey Balázs, Tarlós István akkori főpolgármester helyettese 2013 júniusában tett látogatást az orosz cég Moszkva melletti gyárában. A cég vezetői néhány hónappal korábban Budapesten is tárgyaltak a felújításról, sőt az orosz gyártó arra is lehetőséget kapott, hogy előzetesen felmérje a metrókocsik állapotát a BKV telephelyén. Nem sokkal a moszkvai út után Tarlós István a meglévő orosz metrókocsik felújítására kért engedélyt a fejlesztési tárcától. Ezt a kérelmet ugyan elutasították, de a kormány később határozatot hozott arról, hogy csak a felújítást támogatja.

Az azóta is vitatott felújítási tendert az orosz cég nyerte meg. A menet közben kizárt észt Skinest Rail megtámadta a döntést. A bíróság végül azzal utasította el az észtek kérelmét, hogy a BKV ajánlatokat értékelő testületeiben „a szakterület kiválóságai, egyetemi tanárok, akadémikusok, tudományos szaktekintélyek, nagy tapasztalattal rendelkező szakmérnökök” ültek. Ungár Péter, az LMP elnöke most nagyon kíváncsi lenne arra, kik is voltak ők és hogyan választották ki őket a feladatra. A Bolla Tibornak napokban küldött levelében azt kéri, hogy a közzétett közbeszerzési dokumentáció hiányzó elemeit is hozzák nyilvánosságra, beleértve az MWM végleges műszaki ajánlatát. Az előzetes ajánlat egyik jegyzéke ugyanis félreérthetetlenül arra utal, hogy az orosz cég számára már 2011-ben ismert volt a feladat. Az is érdekelné a pártvezetőt, hogy a BKV miért csökkentette 30 százalékra a hibás teljesítési felelősség felső határát a szerződésben a tenderkiírásban szereplő 40 százalékról. Még ennél is meglepőbb az LMP vezetőjének azon állítása, miszerint a 2015-ben aláírt vállalkozási szerződésben nem szerepel olyan kitétel, hogy a BKV elveszíti a szerelvényekre adott garanciát, ha az orosz cég engedélye nélkül alakítja át a kocsikat. Ennek jelentőségét az adja, hogy a városvezetés többször is ezzel magyarázta az utólagos klimatizálás késlekedését. Csakhogy a szerződés szerint a BKV rendelkezik a metrókocsik teljes tulajdonjogával, ami kiterjed az áttervezésre is.