Rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben, amellyel a pedagógusok és az intézményvezetők munkateljesítményét vizsgálnák – derült ki egy, a Népszava birtokába került belügyminisztériumi dokumentumból, amely a pedagógus teljesítményértékelési rendszer új koncepcióját vázolja fel.
A tervek szerint az új belső értékelés folyamata a „személyes teljesítménycélok kijelölésével” kezdődik majd: az intézményvezetőnek a tanévet megelőzően, augusztusban, a pedagógusoknak minden tanév elején, szeptemberben kell majd javaslatot tenniük személyes teljesítménycélokra. Ezt követően a tanév végén, június-júliusban kerülhet sor a pedagógusok és az intézményvezetők értékelésére egy összetett szempontrendszer alapján. A cél a pedagógusok ösztönzése a „minőségi munkavégzésre”. Az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ugyanakkor, akik átlag alatt teljesítenek, azoknak akár csökkenthetik is illetményeiket.
A pedagógusoknak tanév elején három teljesítménycélt kell majd megfogalmazniuk, a koncepció szerzői több példát is hoznak, hogy világos legyen, mikre gondol a Belügyminisztérium: ilyen elvárás lehet, hogy egy adott tanár legalább tíz diákját indítsa el országos tanulmányi versenyen vagy a tanév során szervezzen legalább hat, szellemi és testi fejlődést szolgáló külső programot az osztályának.
A koncepció emellett általános elvárásokat is felsorakoztat arról, mit lehet „ideális” pedagógusi vagy intézményvezetői munkának, hozzáállásnak tekinteni. A tanárok esetében egyebek mellett azt, hogy a nevelést-oktatást tekintse közszolgálatnak, melynek célja „a magyar nemzet fejlődése, gyarapodása”. Illetve, hogy tartsa be az etikai elvárásokat, „viselkedésével, megjelenésével az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét erősítse”.
A teljes cikket, további érdekes részletekkel ide kattintva olvashatják el.