Budai Vár: turizmus vagy nyugalom legyen?

Budai Vár: turizmus vagy nyugalom legyen?

Busszal a budai Várba (Fotó: a Budavári Önkormányzat Facebook-oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nagy méretű turistabuszok egyáltalán nem hajthatnak fel december 1. óta a budai Várba, és a kisebb buszok is csak akkor, ha Euro 6-os, vagy annál jobb környezetvédelmi kategóriába esnek. A polgármester egy, illetve két év haladékot adott volna a buszos szolgáltatóknak azzal az indoklással új járműveket beszerezni hosszadalmas és költséges folyamat, ám a képviselőtestületben már nincsen többsége. Varga Dániel volt jobbikos, most független képviselő javaslatára azonban már év végén bevezették a korlátozást. Abban mindenki egyetért, hogy fővárosi szintű koncepció kellene a fontos nevezetességek buszos megközelítésére, ilyen azonban eddig nem készült – a buszosok szerint pedig a Vár infrastruktúrája nem alkalmas arra, hogy oda nagy tömegben, zárt csoportban kényelmesen feljussanak a turisták.

A szigorítás tulajdonképpen a fővárosi parkolási rendelet nyári módosításának következménye: ez azt írta elő, hogy óránként legfeljebb 24 busz engedhető be a Várba, de ezek is csak előzetes várakozási hozzájárulással. Ilyet csak Euro 6-os, vagy annál jobb környezetvédelmi kategóriás és 3,5 méternél nem magasabb autóbuszok kaphatnak.

Haladék helyett azonnal

Igaz, egy őszi módosítással arra is lehetőséget ad a fővárosi rendelet, hogy utóbbi kérdésekben az önkormányzat két, illetve egy év haladékot adjon. V. Naszályi Márta, a kerület párbeszédes polgármestere elmondta: neki is az a célja, hogy kevesebb busz hajtson be a Várnegyedbe. Haladékot azért adott volna, mert ez szerinte motiválta volna a vállalkozókat megfelelő járművek beszerzésére, ami időbe és pénzbe kerül. Varga Dániel volt jobbikos, most független képviselő előterjesztésére a kerületi képviselő-testület – amelyben a két volt jobbikos képviselő és a Fidesz frakciója együtt többséget alkot – a polgármester elképzelésével szemben már decemberben megtiltotta az Euro 6-osnál rosszabb besorolású járművek behajtását, ezen kívül a nagy méretű buszokét is, arra hivatkozva, hogy a Várban eleve 3,6 méteres magassági korlátozás tiltja a behajtást, a jelzőtáblát azonban évtizedek óta figyelmen kívül hagyják.

V. Naszályi Márta eredeti javaslata alapján a buszok egy online applikációban foglalhatták volna le a parkolási időpontokat a 9–18 órás idősávban, betartva az óránként 24 buszra vonatkozó korlátozást: úgy véli, ez megszüntette volna a délelőtti torlódást a Hunyadi úton, a legtöbb utazásszervező ugyanis eddig délelőttre időzítette a várlátogatást. Ezen kívül a rendszer bevételt generált volna az önkormányzatnak, V. Naszályi Márta szerint évi 300–500 millió forintot, amelyből finanszírozhatták volna például azt is, hogy a Hunyadi utcai lakások ablakait hangszigeteltekre cseréljék és egyéb környezetvédelmi fejlesztéseket végezzenek, valamint támogatásokat adjanak a érintetteknek.

A polgármester úgy fogalmaz, hogy a volt jobbikos képviselő módosítása miatt jelenleg káosz uralkodik: „A buszok feljönnek a Bécsi kapu tér felé, és a Lovas útnál a forgalmat feltartva fordulnak meg, vagy a Dózsa György térnél a szobornál állnak meg, és mialatt a csoportjuk a Várban van, az Attila úton és környékén köröznek, stb”. Varga viszont azzal vádolja a polgármestert: engedett a buszos szervezetek lobbijának, amelyek saját gazdasági érdekeiket tartják szem előtt.

Az önkormányzati képviselő egyebek mellett arra hivatkozik, hogy a nyári hónapokban építési munkálatok miatt egyébként sem hajthattak be a nagyobb buszok a budai Várba. – A személyszállítók rá voltak kényszerítve, hogy alkalmazkodjanak. Ez jó alkalom, hogy ezután már egyáltalán ne engedjük vissza a Várba nagy buszokat. A Lánchíd felújítása után sem engedték vissza a hídra az autóforgalmat, pedig korábban közlekedhettek ott autók – mondta a Budai Hangnak a képviselő. A korlátozásoknak szerinte nem egy-két év múlva, hanem most kell érvényt szerezni, mert a lakosok már évtizedek óta szenvednek a buszforgalomtól. Varga Dániel arról beszélt, a lifteket és a nagyobb kapacitású Deák térről induló 216-os járatot is használhatják nagyobb csoportok, hogy feljussanak a Várba.

A világ legdrágább szerencsejátéka?

A kerületi új szabályozás azt is tartalmazza, hogy az előzetes várakozási hozzájárulást az önkormányzat Varga Dániel vezette Városfejlesztési, Innovációs és Környezetvédelmi Bizottsága adja ki, hivatalosan harminc napon belül. Varga jelezte: a bizottság igyekszik mihamarabb kiadni az engedélyeket, de Szabó András, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete referense, az autóbuszos szakterület képviselője szerint így értelmét veszti a napi vagy heti engedély is, hiszen nem biztos, hogy a bizottság ezt akkor is időben kiadja, ha hirtelen van rá szükség. A 900 ezer forintos éves engedélyt pedig a világ legdrágább szerencsejátékának nevezte, hiszen az csak a behajtás elvi lehetőségét garantálja, azt nem, hogy a buszok kapnak is időpontot adott napokra. Egyelőre a buszosok kivárnak: cikkünk elkészültéig csak egy kérelem érkezett be, ezt is vissza kellett küldeni az igénylőnek hiánypótlásra.

A buszos szervezetek a nyári korlátozásokat, amikor csak kisebb méretű személyszállító járművek hajthattak fel a Várba, kényszerhelyzetnek tekintik, amely azt eredményezte, hogy sok várlátogatás elmaradt, és ez az új szabályok következtében hosszú távon is így lehet, ami szerintük a magyar fővárosba irányuló turizmus, vagyis a nemzetgazdaság rovására fog menni. Úgy látják: nincs megfelelően megoldva a nagy létszámú csoportok ki- és beszállítása, és feljuttatása a Várba. Varga Dániel a Budai Hangnak azt mondta: a turistabuszok által használható parkolók létesítésére szerinte is szükség volna, de alapvetően fővárosi szintű kérdésnek tartja azt, hogy Budapest legfontosabb nevezetességeinek turistabuszos megközelítése és a járművek parkolása meg legyen oldva.

Azzal Szabó András is egyetért, hogy fővárosi szinten kellene gondoskodni a turisztikai látványosságok megközelíthetőségéről: elmondása alapján 2015-ben készült erre egy javaslat is, amely azonban soha nem valósult meg – helyette a kerületek szigetszerű megoldásokat alkalmaznak. A mostani infrastruktúrát nem tartja megfelelőnek nagy létszámú, zárt csoportok Várba juttatására.

Ötcsillagos kiszolgálást igénylő emberek

– A liftek és a sikló nem elég nagy kapacitásúak, továbbá lassúak, a Várkert bazár mozgólépcsője az utóbbi időben többször üzemen kívül volt, de a környékén eleve nincs megoldva az utasok fel- és leszállítása, valamint a buszok megfordulása – fejtette ki. Emellett az sem mindegy, hová érkeznek a csoportok a Várnegyeden belül. Elmondása szerint a nagy turistabuszok által szállított csoportok esetében a turizmus egy speciális szegmenséről van szó, többnyire a szállodahajók vagy európai körutazások turistacsoportjai érkeznek így. Magas költési hajlandóságú, cserébe ötcsillagos kiszolgálást igénylő emberekről van szó, akik gyakran szépkorúak, ezért nem vállalkoznak hosszabb gyaloglásra, így ideális volt, hogy a Dísz téren lehetett őket kiszállítani a buszból.

– Régóta fennáll ez a konfliktus a lakossággal, és megértjük a panaszokat: szerintünk sem a Hunyadi János út az optimális útvonal. Már korábban is azt javasoltuk, hogy a Palota útra, a Vár nyugati szoknyájára tereljük a buszforgalmat, ahol ez nem zavarná a lakosságot, és hogy a Lovas úti hajtűkanyarba buszfordulót építsenek – mondta Szabó András. Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára úgy fogalmazta meg véleményét, hogy Budapest európai versenytársai valamennyien biztosítják, hogy a turistabuszok a turisztikai attrakciók közvetlen közelében szállíthassák ki, majd vegyék fel az utasokat, és közben egy közeli parkolóban várakozhatnak a csoportjukra.

Ilyen rendszerek valóban számos európai városban működnek, és sok helyen online foglalási rendszer is tartozik hozzájuk. És van, ahol jelenleg is egymásnak feszülnek a turizmus és a belvárosi lakosok és intézmények érdekei – ez a helyzet például Berlinben, ahol évek óta téma a turistabuszok tervezett kitiltása a világörökség részét képező Múzeumszigetről. Árvay Tivadar azt mondja: megérti a budai Várban élők problémáit, de ha komolyan vesszük, hogy a turizmus stratégiai ágazat, akkor minden szempontot figyelembe véve kellene megoldást találni ezekre a gondokra – és ehhez szerinte „mindenkinek vállalnia kell valamekkora áldozatot.”

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/3. számában, annak is a Budai Hang mellékletében jelent meg január 20-án.