Az örök kérdés: melyik a károsabb, a hagyományos vagy az elektromos jármű? (x)

Az örök kérdés: melyik a károsabb, a hagyományos vagy az elektromos jármű? (x)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Állandó vitatéma az autósok között, hogy összességében melyik autó használata jár kisebb ökológiai lábnyommal: a benzines, “megszokott” vagy az innovatív elektromos? Laikusok egyből rávágják, hogy az elektromos, de mint ahogy sok esetben, erre a kérdésre sem olyan egyszerű a válasz.

Tényleg zöld az elektromos autó?

Nem szigorúan őrzött titok, hogy a nulla káros anyagot kibocsátó jármű sem teljes egészében környezetbarát. Ahhoz, hogy egy megoldást teljes egészében zöldnek nevezhessünk, a teljes folyamatot meg kell vizsgálnunk. Ide tartozik a jármű gyártása, a hozzá készített kiegészítők, termékek és szolgáltatások. Utóbbi háromról bővebben például eautotoltokabel.hu oldalon megfelelően lehet tájékozódni.

Visszatérve az elektromos autók gyártására, az egyelőre még nem a legzöldebb. Itt fontos szó a „még”, ugyanis a mérnökök folyamatosan dolgoznak az előállítási lépések modernizálásán. Ez egy nagyon gyorsan fejlődő piac, ahol hónapról hónapra hatalmas ugrások következnek be. Az akkumulátorok gyártása, maga a karosszéria megművelése is sok teherrel jár a környezet számára, de ha összességében nézzük, az elektromos járművek előállításának ökológiai lábnyoma hozzávetőlegesen akkora, mint „hagyományos” társaié.

Az egyik kritikus pont: az üzemanyag

Hagyományos járműveknél az üzemanyagot, a benzint senkinek nem kell bemutatni. A használata rengeteg káros anyagot termel, és az előállítása sem környezetbarát. Szinte minden évben hallhatunk egy-egy olajkatasztrófáról vagy tanker hajó süllyedéséről, ami súlyosan szennyezi a tengerek, óceánok élővilágát. Ez csak egy a sok probléma közül, a szén-dioxid-kibocsátás is mindennapos hátrányokat jelent.

Egy elektromos jármű esetében maga a közlekedés a lehető legzöldebb, viszont sokszor felmerül ellenérvként az áram és annak előállítása. Ha hazánkat vesszük alapul, az áramtermelés 15%-a származik megújuló energiából, 50%-a atomenergia, de a maradék továbbra is környezetszennyező módon termelődik. Emiatt nem nevezhető az elektromos autó használata teljes mértékben környezetbarátnak, ugyanis a teljes folyamatot látnunk kell magunk előtt. Viszont ami itt mindenképpen nagy előny, hogy idővel az ökolábnyom teljesen nullára csökkenthető, a benzines járműveknél ez egyáltalán nem megoldható.

Az újrahasznosítás mint előny

Gyakori ellenérv az e-autókkal szemben, hogy az akkumulátoruk nagyon káros. Azt már kevesebben tudják, hogy ez az elem 99%-ban újrahasznosítható, de újrafelhasználhatóakat is találni már egyes modellekben. Az egyik legjobb példa erre a Tesla járművei, amelyeket már alapból úgy terveztek, hogy újra lehessen hasznosítani minden egyes darabot.

A hagyományos járművek soha nem lesznek teljesen zéró emissziósak, az elektromos darabok sem azok, de bennük megvan a potenciál, hogy egyszer eljutnak arra szintre.

Az örök kérdés: melyik a károsabb, a hagyományos vagy az elektromos jármű? (x)

Az örök kérdés: melyik a károsabb, a hagyományos vagy az elektromos jármű? (x)

Állandó vitatéma az autósok között, hogy összességében melyik autó használata jár kisebb ökológiai lábnyommal: a benzines, “megszokott” vagy az innovatív elektromos? Laikusok egyből rávágják, hogy az elektromos, de mint ahogy sok esetben, erre a kérdésre sem olyan egyszerű a válasz.

Tényleg zöld az elektromos autó?

Nem szigorúan őrzött titok, hogy a nulla káros anyagot kibocsátó jármű sem teljes egészében környezetbarát. Ahhoz, hogy egy megoldást teljes egészében zöldnek nevezhessünk, a teljes folyamatot meg kell vizsgálnunk. Ide tartozik a jármű gyártása, a hozzá készített kiegészítők, termékek és szolgáltatások. Utóbbi háromról bővebben például eautotoltokabel.hu oldalon megfelelően lehet tájékozódni.

Visszatérve az elektromos autók gyártására, az egyelőre még nem a legzöldebb. Itt fontos szó a „még”, ugyanis a mérnökök folyamatosan dolgoznak az előállítási lépések modernizálásán. Ez egy nagyon gyorsan fejlődő piac, ahol hónapról hónapra hatalmas ugrások következnek be. Az akkumulátorok gyártása, maga a karosszéria megművelése is sok teherrel jár a környezet számára, de ha összességében nézzük, az elektromos járművek előállításának ökológiai lábnyoma hozzávetőlegesen akkora, mint „hagyományos” társaié.

Az egyik kritikus pont: az üzemanyag

Hagyományos járműveknél az üzemanyagot, a benzint senkinek nem kell bemutatni. A használata rengeteg káros anyagot termel, és az előállítása sem környezetbarát. Szinte minden évben hallhatunk egy-egy olajkatasztrófáról vagy tanker hajó süllyedéséről, ami súlyosan szennyezi a tengerek, óceánok élővilágát. Ez csak egy a sok probléma közül, a szén-dioxid-kibocsátás is mindennapos hátrányokat jelent.

Egy elektromos jármű esetében maga a közlekedés a lehető legzöldebb, viszont sokszor felmerül ellenérvként az áram és annak előállítása. Ha hazánkat vesszük alapul, az áramtermelés 15%-a származik megújuló energiából, 50%-a atomenergia, de a maradék továbbra is környezetszennyező módon termelődik. Emiatt nem nevezhető az elektromos autó használata teljes mértékben környezetbarátnak, ugyanis a teljes folyamatot látnunk kell magunk előtt. Viszont ami itt mindenképpen nagy előny, hogy idővel az ökolábnyom teljesen nullára csökkenthető, a benzines járműveknél ez egyáltalán nem megoldható.

Az újrahasznosítás mint előny

Gyakori ellenérv az e-autókkal szemben, hogy az akkumulátoruk nagyon káros. Azt már kevesebben tudják, hogy ez az elem 99%-ban újrahasznosítható, de újrafelhasználhatóakat is találni már egyes modellekben. Az egyik legjobb példa erre a Tesla járművei, amelyeket már alapból úgy terveztek, hogy újra lehessen hasznosítani minden egyes darabot.

A hagyományos járművek soha nem lesznek teljesen zéró emissziósak, az elektromos darabok sem azok, de bennük megvan a potenciál, hogy egyszer eljutnak arra szintre.