Az egész légiipar és a biztonsági szolgálatok is „alulkalibrálták” a helyzet súlyosságát, ám amelyik cég már korábban felfüggesztette ukrajnai járatait, nem biztonsági, hanem politikai okok miatt tett így – közölte a Magyar Hang megkeresésére a Wizz Air vezetője. Váradi József péntek reggel adott telefonos interjút lapunknak, amelyben a légitársaság kockázatértékelése mellett az Ukrajnában rekedt gépeiknek és a munkatársaiknak sorsáról is kérdeztük.
– Az elmúlt hetekben sorra álltak le a légitársaságok ukrajnai járatai. Nem úgy a Wizz Air, amelynek négy gépe rekedt Ukrajnában a csütörtök éjféllel beállt légtérzár miatt. A közösségi médiában megszólaló ágazati szereplők szerint a profitcélokat szem előtt tartva felelőtlen döntést hoztak, aminek meg is lett az eredménye. Mit gondol erről?
– Azt, hogy ez nem igaz, kategorikusan kizárom a felelőtlenség vádját! Meggyőződésem, hogy az egész európai légiipar és a biztonsági szolgálatok alulkalibrálták a helyzet súlyosságát. Az azonnali légtérzár mindenkit meglepett, bennünket is. Mindenki arra számított, hogy lesz néhány órányi átmenet a béke és a hadiállapot beállta előtt, amikor még ki lehet menekíteni a repülőgépeket azok személyzetével együtt.
Az elmúlt hónapokban folyamatosan egyeztettünk a hatóságokkal, az Európai Bizottsággal, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel (EASA) és a légtér-irányítási szervekkel. Ha van tanulsága ennek a helyzetnek, az nem az, hogy a Wizz Air felelőtlen döntést hozott, hanem az, hogy hasonló szituációban célszerű nem csak a hivatalos jelzések alapján beárazni a kockázatot.
– Ahogy ezt megtették más légitársaságok. Ennek fényében sem hibáztak a Wizz Airnél?
– Tény, hogy voltak ilyen légitársaságok, de becsléseim szerint az Ukrajnát érintő járatok nyolcvan százaléka a végsőkig kitartott. Azok a cégek, amelyek már korábban leálltak, politikai megfontolások hatására tettek így, nem pedig biztonsági okok miatt. Hangsúlyozom, a Wizz Air maximálisan betartotta a biztonsági jelzéseket és szabályzatokat. Nem hibáztunk.
– Az Ukrain Intrenational Airways már hétfőn bejelentette, hogy kirepülik gépeiket a térségből, mert az ukrán légtérben nincsenek biztonságban. Ez sem volt elég erős jelzés?
– Az ukrán légitársaság döntése mögött tulajdonosi utasítás állhat. A gépek vélhetően még nincsenek kifizetve, a tulajdonosok pedig bepánikoltak, és olyan helyen akarták tudni gépeiket, ahol hozzáférhetnek egy háborús konfliktus esetén is. Egyébként mindössze néhány gépről van szó. Fontos az is, hogy Ukrajnában egyedüli európai légitársaságként a Wizz Air bázisokat tart fenn. A gépeink magyar lajstrom alatt repülnek, de az állomáshelyük ott van, az éjszakát békeidőben is ott töltik.
– A Wizz gépeit lízingcég birtokolja. Kötöttek rájuk biztosítást?
– A Wizz Air gépei mindig biztosítással repülnek.
– De most földön vannak, háborúban. Ha megsérülnek, ki állja a számlát?
– Arról nemzetközi vita van, hogy ilyen helyzetben miért kell felelősséget vállalnia a biztosítónak. De ne menjünk ennyire előre! Mi arra készülünk, hogy a gépeinket rövidesen ki tudjuk repülni az országból. Ha máskor nem, akkor, amikor humanitárius okok miatt megnyitják a légteret.
– Korábban jelezték, hogy az Ukrajnában rekedt Wizz Air alkalmazottakat és közeli hozzátartozóikat kimenekítik. Szijjártó Péter külügyminiszter ugyanakkor azt nyilatkozta, lehetetlen az evakuálás Ukrajnából. Mit tudnak tenni ilyen helyzetben?
– Légi úton jelenleg valóban nem lehet evakuálni, de közúton igen. A tegnapi napon Beregsuránynál tíz munkatársunk lépte át a magyar határt, az ő ellátásukról Debrecen városa gondoskodik, ezúton is köszönöm nekik a fáradozásaikat. További kétszáz Wizz-alkalmazott van többnyire Kijevben, és Lvivben, az ő Magyarországra utazásukat igyekszünk megszervezni. A dolgot nehezíti, hogy Ukrajna már nem engedi ki a hadköteles korú ukrán állampolgárokat. De mindenki másról igyekszünk gondoskodni.