A Külkereskedelmi és Külügyminisztérium a 24.hu közérdekűadat-igénylésére azt írta, hogy Szijjártó Péter 2021. január 1. és július 31. között 79 alkalommal utazott külföldre, és ehhez 71-szer a Honvédelmi Minisztérium két Airbus A319-esének, illetve két Dassault Falconjának valamelyikét vette igénybe. Kérdésük alapján az is kiderült, hogy a miniszter öt esetben nemcsak egy, hanem két, sőt volt, hogy három gépet is használt egy-egy út lebonyolításához.
Szijjártó Péter 2021 első hét hónapjában akkora távolságot tett meg a honvédség repülőivel, mintha öt és félszer megkerülte volna a Földet. Összesen nagyjából 14 napot, azaz mintegy 336 órát töltött a levegőben. A külügyminiszter tartotta az utóbbi három évben felvett tempóját: amióta megvannak a „nem kormánygépnek” nevezett HM-repülőgépek, havonta átlagosan tízszer-tizenegyszer utazik azokon – írja a 24.hu.
A lap emlékeztet rá, hogy nemrégiben Szél Bernadett független országgyűlési képviselő is kikérte a repülési adatokat 2018 májusától a tízmilliárdokért beszerzett repülők külügyes használatáról. Vele azt közölték, hogy Szijjártó 38 hónap alatt 384 utat bonyolított a gépekkel.
A külügyminisztérium sem a 24.hu, sem Szél Bernadett kérdésére nem árulta el, hogy ez az gyakori repülőhasználat mennyivel terheli meg a költségvetést, csak azt a részösszeget küldte meg, amit megtérített a kérdéses időszakban. A minisztériumnak saját bevallása szerint a Föld többszöri megkerüléséért idén összesen 30,9 millió forintot kellett fizetnie.
A minisztérium által kiadott listákból az is látszik, hogy az elmúlt bő három évben jelentősen változott az elszámolási rendszer. 2018-ban a külügy még többnyire fizetett a miniszter útjaiért: 61 repülés után ötven esetben utalt valamilyen – 400 ezer és 2,5 millió forint közé eső – összeget, azóta viszont csak elvétve térítenek. Az idei 79 repülő útra például már csak tíz esetben számoltak el költséget a tárcánál, igaz, ezek között volt egy 11 és egy 14 milliós út is. Közel 11 millió forintba került a politikus három napos indonéziai útja, míg 14 millióba a Japánban tett, szintén három napos látogatása. A külügyminiszter járt a Zöld-foki szigeteken is, a két nap másfél millió forintjába került az adófizetőknek.
A 24.hu forrásai arra is felhívták a figyelmet, hogy a honvédségi gépek számára a kecskeméti katonai repülőtéren alakították ki a bázisállomást, ezért szinte minden miniszteri út költségéhez hozzáadódik egy Kecskemét–Budapest, majd egy Budapest–Kecskemét repülőút is.
Szijjártó Péter egyébként a helikopterezésnek sem tud ellenállni, erről ebben a cikkünkben írtunk.
A minisztert egyébként nemrég kérdezték a gyakori repülőútjairól. Akkor azt mondta, fogalma sincs, mennybe kerülnek azok és maga a repülés sem izgatja. „Én elhiszem, hogy még vannak olyanok, akiknek még izgalmas, ha az ember repülőre száll, vagy más közlekedési eszközt választ. De higgyék el, nekem ez nem okoz semmiféle izgalmat. Nekem ez egy munkavégzési, technikai kérdés. Ha azt mondják, hogy ekkora kell odaérni, és akkor azzal kell mennem, akkor én odamegyek, azt' azzal megyek” – mondta.