Jól van ez így? Villamosoknál használt jelzőlámpa működik egy nagyvasúti átjáróban
Ideiglenes vasúti átjáró a 33-as számú főúton, Debrecen-Kismacs közelében (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

Villamoshálózattal rendelkező nagyvárosokban használatos fényjelző-berendezés működik egy Debrecen-közeli nagyvasúti átjáróban. Ez a KRESZ-ben kétlámpás berendezésként emlegetett készülék Debrecen-Kismacs közelében, a forgalmas 33-as főút és a Debrecen-Füzesabony vasútvonal csomópontjában üzemel. A nagyvárosokban megszokott lámpa létét az teszi különösen érdekessé, hogy tavaly tragikus évet zárt az ország: kétszer annyi halálos áldozatot követeltek a vasúti átjárókban történt balesetek, mint 2021-ben.

A szóban forgó vasúti átjáró mintegy bő két éve létezik, a 108-as vasútvonal Debrecen és Macs közötti szakaszának átépítése után alakították ki. Ezen a szakaszon teljesen új vasúti nyomvonalat építettek a BMW-gyár beruházás miatt, ugyanakkor – mint arról beszámoltunk – a munkálatok miatt immár negyedik éve nem jár a vonat. Ennek ellenére vasúti forgalom időnként van az átjáróban, a felújításon dolgozó vasúti szerelvények olykor elhaladnak itt. A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd-csoporthoz tartozó szerelvényt magunk is láttuk itt közlekedni – a vonat már hónapok óta Macs állomáson várakozik.

Figyelemre méltó továbbá, hogy január elején – amikor képeink és videónk készült – a négy berendezésből három volt a helyén. Az egyik Hortobágy felé vezető forgalmi sáv mellől hiányzott a lámpa. Időközben ezt pótolták, így ismét négy kétlámpás jelzőkészülék működik az átjáróban.

A lakott területen kívül szokatlan látványt nyújtó kétlámpás fényjelző berendezés az átjáró kialakításakor került oda. Ez azért meglepő, mert ezzel a típusú jelzőlámpával nagyvárosokban, villamosvonalat keresztező utakon találkozni. A KRESZ is ezt erősíti meg: „az utat vagy egyes forgalmi sávokat keresztező villamos, illetőleg a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek áthaladásának biztosítására szolgál” – írja a fényjelző készülékeket ismertető rendelet. Vagyis okkal vetődik fel a kérdés: hogyan kerül ez a jelzőberendezés lakott területen kívülre, nagyvasúti csomópontba? És jól van-e ez így? A felvetés annál is inkább indokolt, mert tavaly a MÁV kampányt indított a közúti átjárós balesetek megelőzése érdekében.

Még érdekesebbé tette az ügyet, hogy az átjáró ügyét sokáig nem érezte magáénak senki. Mivel a vasúti átjárók és az azoktól számított 8-8 méteren belüli szakaszok a MÁV üzemeltetésébe tartoznak, előbb az állami vasúttársaságot kerestük meg. A MÁV azonban a vasútfelújításért felelős – időközben megszűnt – Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-hez (NIF) irányított bennünket. És bár decemberben még működött a NIF – és egyéb kérdéseinkre válaszoltak is –, de az átjáró fényjelző készüléke ügyében nem. Aztán megkerestük a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányságot, mert már arra is kíváncsiak voltunk, hogy megfelel-e ez a lámpa abban az útátjáróban a KRESZ-ben szereplő előírásoknak. Ám ők is továbbirányítottak bennünket: forduljunk a MÁV-hoz és a főút kezelőjéhez. Így jutottunk el a Magyar Közút Zrt.-hez, amely segített átlátni a helyzetet. Azt írták: a vasúti átjáró jelenleg csökkentett szolgáltatási szintű vasúti pályaként működik. A vasúti pályán kizárólag munkavonatok közlekedhetnek, legfeljebb 40 kilométeres per órás sebességgel.

Debreceni fideszes nagyvállalkozó: a városvezetésben sem mindenki szeretné az akkugyárat
Szabó Zsolt László

Debreceni fideszes nagyvállalkozó: a városvezetésben sem mindenki szeretné az akkugyárat

Felföldi József édességgyárost felkérdezték a gyárellenes véleménye miatt. Ám szavai szerint neki nincs miért félnie, inkább köszönje meg a hatalom, ha felhívja a figyelmet a hibákra. Interjú!

A tájékoztatásból kiderül: az átjáró különleges rendben működik, mivel a csomópont csupán ideiglenes vasúti átjáró. Hivatali nyelven szólva: „jelzőőr által működtetett” (közúti fedező jelzővel kiegészített) biztosítási módban működik. Az ideiglenes forgalmi rend kialakítása a vonatkozó jogszabályi előírások szerint történt, a jelenlegi kialakítás lehetővé teszi a csökkentett szintű vasúti pályán történő biztonságos közlekedést – közölték. Az ideiglenes biztosítási mód lejáratakor az építtető NIF Zrt. vagy annak jogutódja köteles a közúti forgalom részére a fény- és félsorompóval történő biztosítást kiépíteni – szögezték le egy másik felvetésünkre.

A vasúti átjáró egyébként azért ideiglenes a 33-as főútnak ezen a szakaszán, mert a vasút felújítása mellett a 33-as út átépítése is zajlik. A főutat kétszer két sávosra bővítik – a Debrecenbe települő BMW-gyár megközelíthetősége miatt –, ezért az átjáró is munkaterület. A fejlesztés során külön szintű (vasúti-közúti) csomópont épül – ennek elemei láthatók videónkban is –, a főút ezen szakaszán elhelyezett közúti jelzések az építés alatti ideiglenes forgalomkorlátozás elemei.

Mint arról korábban beszámoltunk, rekordszámban szedtek halálos áldozatot tavaly a magyarországi vasúti átjárók. 2022 első negyedévében 14-en haltak meg ilyen szerencsétlenségben – írtuk meg az öt halálos áldozatot követelő mindszenti tragédia után. Nemrégiben az RTL érdeklődött a MÁV-nál, így derült ki, hogy 34-en veszítették életüket ilyen balesetben. Ez a szám a duplája az egy évvel korábbinak.

Negyedik éve nem jár a vonat a BMW-beruházás miatt
Szabó Zsolt László

Negyedik éve nem jár a vonat a BMW-beruházás miatt

A felújítás folytatása egyelőre nem biztos, mert még nincs meg rá a forrás.

Sokkal többen hajtanak a vonat elé
Szabó Zsolt László

Sokkal többen hajtanak a vonat elé

Az eddigi baleset-megelőzési intézkedések nem vezettek eredményre