Amerikai luxusterepjárót vehettek az erdélyi média támogatására szánt pénzből

Amerikai luxusterepjárót vehettek az erdélyi média támogatására szánt pénzből

A Cadillac Escalade (Fotó: Magyar Hang/Lukács Csaba)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Amerikai rapperek, fekete élsportolók és egyes hollywoodi sztárok autójaként ismeri a világ a Cadillac Escalade terepjárót. Egy ilyen luxuskocsi előtt pózolt Dzsudzsák Balázs labdarúgó is, amikor az emírségekbe szerződött az al-Vahda csapathoz – a dúsgazdag klub ezt adta szolgálati járműként a játékosainak. És nem mellesleg az amerikai elnökök is ennek az autógyárnak, vagyis a Cadillacnek a speciális autóit használják elnöki luxuslimuzinként 1993 óta.

A Magyar Hang egy budapesti autókereskedésben bukkant rá erre a Cadillac Escalade 6.2 V8 Sport Platinum járműre, aminek a forgalmijában tulajdonosként egy szintén budapesti nonprofit kft., a Magyar Médiaszolgáltatást Támogató Központ (a továbbiakban MMTK) áll. A cégről később bővebben írunk, előbb lássuk a hét személyes luxusverda paramétereit: a kilencéves, 137 818 kilométert futott járművet 15 millió 490 ezer forintért árulják. Aki megveszi, egy hétszemélyes, faberakásos, bőr belsős, memóriás utasüléssel rendelkező luxusjárművet fog birtokolni, amelynek a 6162 köbcentiméteres motorja 409 lóerővel repíti a két és fél tonnás monstrumot. A luxusterepjárót 2015 januárjában gyártották Amerikában, a hazai jármű szolgáltatási platform adatai szerint Magyarországon 2021. február 12-én jegyezték be, és az idei év végéig érvényes a műszakija. A régió legnagyobb autós adatbázisa, a Mobile.de adatai szerint egy ilyen típus újonnan 140 ezer euró körüli összegbe, vagyis 55 millió forintba kerül. Hatévesen (ennyi idősen vette meg a magyar cég) futásteljesítménytől, állapottól és persze a benne lévő extráktól függően 50–60 ezer euróba kerül (jelenlegi árfolyamon 20–23 millióba).

Nemcsak megvenni drága azonban, hanem fenntartani is. Egy ekkora űrtartalmú motorral rendelkező jármű éves cégautó adója 492 ezer forint. A fogyasztása a gyári adatok alapján 16–18 liter benzin 100 kilométerenként, az üzemanyagtankja 24 gallonos, vagyis 91 liter benzin fér bele. Ha tele akarjuk tankolni egy átlagos árakat alkalmazó kúton, akkor legalább 55 ezer forintot hagyunk az ottani kasszában.

A magyar adóforintok útja

És most nézzük az MMTK-t. A magyar adófizetők pénzéből eddig több mint tízmilliárd forintot költöttek arra, hogy felvásárolják az erdélyi magyar nyelvű média többségét és egy, az anyaországbeli Kesmához hasonló alapítvány ernyője alá tereljék őket. Ez az Erdélyi Médiatér Egyesület, amely akkor még Demeter Szilárd ellenőrzése alatt állt – ő büszkén nyilatkozta, hogy ennek a szervezetnek a „nem hivatalos nagykövete”.

A magyar közpénzt a Bethlen Gábor Alap (BGA) adta az erdélyi szervezetnek – tavaly közadatigényléssel sikerült rövid ideig betekinteni a 2019-es és 2020-as elszámolásba. (Két órát adtak a több ezer oldalas dokumentum átnézésére egy monitoron, ahol a táblázatok többsége 90 fokban el volt forgatva, talán hogy nehezebb legyen megtalálni a lényeget. Ráadásul nem használhattunk elektronikus eszközt, így középkori íródeákként füzetbe kellett jegyzetelni.) Ekkor találtuk meg az Erdélyi Médiatér Egyesület és az anyaországi MMTK közötti 37/2019 iktatószámú szerződést, amelyben ez állt: „teljes körű menedzsment, akvizíciók, cégvásárlások előkészítése, új akvizíciók beillesztése a cégcsoport működésébe, működési stratégia előkészítése, bevezetése, már folyamatban lévő támogatások koordinálása, támogatás elszámolásának koordinálása”. Magyarán kiszervezték az erdélyi médiacég vezetését Budapestre. E szerződés alapján az Erdélyi Médiatér Egyesület akkor éppen 250 + 21 millió forintot küldött vissza a budapesti cégnek az anyaországtól kapott közpénzből. Ekkor a Médiatér vezetésében Demeter Szilárd barátai, ismerősi voltak: Mohácsi-László Árpád elnök, Horváth István alelnök, Mihálka Melinda titkár.

A jelenleg alig két alkalmazottal működő mikrovállalkozást, az MMTK-t 2019 májusában vették át a Demeter Szilárdhoz köthető személyek: Harmos Beáta Ildikó ekkor lett az ügyvezető, és maradt ebben a tisztségben egészen tavaly áprilisig. Hasonló dolog történt a társaság tagjaival is: Harmos 2019 áprilisában lett tulajdonos az erdélyi Nemes László Leventével együtt, őket 2021 májusában Petróné Varga Edit váltotta. (Nemes volt az, aki 2022 végén az erdélyi médiacég ügyvezetőjeként egy száznál is több résztvevős online értekezleten bejelentette az összes nyomtatott sajtótermék decemberi bezárását az ottani szerkesztőknek és vezető újságíróknak.)

Demeter emberei küldték Demeter embereinek a pénzt

Szóval a pénzszivattyú a következőképp működött: a BGA-tól megérkezett a pénz Erdélybe a Médiatérhez, annak egy részét Demeter Szilárd ottani emberei visszaküldték Budapestre az MMTK-hoz, ahol Demeter itteni emberei elköltötték. Nem keveset: az Opten céginformációs rendszer adatai alapján az MMTK bevétele 2018 és 2023 között összesen 1 milliárd 660 millió forint volt, miközben kétszer is sikerült negatív üzemi eredmény produkálni: 2019-ben mínusz 20 millió forintot, 2022-ben pedig mínusz 16 milliót.

2021-ben, amikor a luxusverdát megvásárolták, 450 millió forint volt az értékesítés nettó árbevétele. Hogy ez a pénz honnan jött, pontosan kiderül az az évi mérlegükből: „az értékesítés nettó árbevételéből 450 000 ezer forint egy szerződésből származó, közösségi adóalanynak nyújtott főtevékenység szerinti exportszolgáltatás bevétele”. Magyarán a teljes összeg a romániai bejegyzésű Erdélyi Médiatér Egyesülettel megkötött egyetlen szerződés eredménye.

Az Erdélyi Médiatérnek egyébként akkor már nem ment ilyen jól: 2022 végén bejelentették, hogy bezárják az összes nyomtatott sajtóterméküket (a Krónika országos, valamint a Székelyhon és Székely Hírmondó regionális napilapokat, a Heti Hirdető heti-, valamint a Nőileg havimagazint), és megválnak a dolgozóik 70 százalékától.

Eközben Budapesten valaki (vagy valakik) egy Cadillac Escalade 6.2 V8 Sport Platinummal csapatták – hogy pontosan ki használta a luxusterepjárót évekig, csaknem húszezer kilométeren át, azt nem tudtuk kideríteni. Ha olvasóink közül emlékszik valaki a SND-003-as rendszámú hófehér Cadillacre, és tudja, ki ült benne, ne habozzon megírni a szerk [at] hang [dot] hu címre!

Hogy miért eladó most a jármű? Mint tavaly megírtuk, Demeter Szilárd megbukott a határon túli médiaprojektjével, és lecserélték az embereit. Azóta teljesen új vezetőség van az Erdélyi Médiatér Egyesületben, és az MMTK tulajdonosa is egy román származású NER-közeli üzletember, Radu Morar lett.

Úgy látszik, az új emberek nem akarnak egy Cadillacben feszíteni.

Tavaly augusztusban arról írtunk: Demeter Szilárdnak van egy bizalmas háttéremberhármasa: Tímár Alpár László, Petróné Varga Edit és Harmos Beáta Ildikó. Ők jellemzően „csomagban” érkeznek oda, ahova Demeter küldi őket – mint saját pénzügyi-gazdasági bizalmasai. Ha belenézünk a magyar cégnyilvántartásba, Tímár volt már a Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft. és a Petőfi Irodalmi Ügynökség ügyvezetője is (utóbbinál felügyelőbizottsági tag Petróné), míg a Petőfi Kulturális Ügynökség Nonprofit Zrt.-ben Tímár igazgatósági, Petróné pedig felügyelőbizottsági tag volt. A Nemzeti Tehetséggondozó Nonprofit Kft.-ben tavaly őszig ez a hármas volt az ügyvezető, a gazdasági és az adminisztrációs igazgató. Felbukkantak Erdélyben is – ottani forrásaink szerint az Erdélyi Méditér Egyesületben ugyan formálisan nem volt benne, de Tímár „fújta a passzátszelet”, ő volt az erős ember és a döntéshozó – mint Demeter fő bizalmasa.