Az aratás, mint hazafias kötelezettség

Az aratás, mint hazafias kötelezettség

Fotó: Fortepan/Balla Zoltán

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Egy kép anatómiája: ezúttal egy 1953-as aratási felvételt nézünk meg közelebbről.

Nagy Imre 1953-as miniszterelnöki programja 

„Ismeretes, hogy mezőgazdasági termelésünk döntően az egyéni gazdaságokon nyugszik, melyeknek termelését az ország nemcsak hogy nem nélkülözheti, ellenkezőleg, országos érdek termelésük fejlesztése úgy a földművelés, mint az állattenyésztés terén. A kormány elsőrendű feladatának tekinti az egyéni gazdaságok termelésének felkarolását, termelési és munkaeszközökkel, felszerelésekkel, műtrágyával, nemesített vetőmaggal és az agrotechnika más eszközeivel való megsegítését. A kormány minden eszközzel meg kívánja szilárdítani a paraszti termelés és tulajdon biztonságát. Ennek érdekében már az idén megtiltja a szokásos őszi tagosítást, amely az önkényes földbirtokcserével akadályozta a föld gondos művelését és csökkentette a gazdák termelési kedvét.”

1953. július 4-én hangzott el a Parlamentben Nagy Imre történelmi jelentőségű miniszterelnöki programbeszéde, amelyből a fenti idézet is származik. Reformprogramjának lényegi eleme volt a mezőgazdaság fejlesztése, az egyéni gazdaságok támogatása, a termelőszövetkezetek feloszlásának, a kilépés lehetőségének biztosítása. Aztán az 1954–1955-ös moszkvai politikai visszarendeződéssel Magyarországon a régi vezetők kerültek ismét helyzetbe. Emiatt Nagy Imrének 1955 áprilisában távoznia kellett.

Csepel teherautó 

Az Ikarus mellett a magyar ipar emblematikus darabja volt a Csepel. A negyvenes évek végi iparosítási időszak szülötte ez a szériagyártott teherautó, amelynek kevesebb, mint három évtized adatott. A hatvanas évekre egyik legfontosabb exportcikkünkké vált. Az egykori szigetszentmiklósi Dunai Repülőgépgyár helyén 1949 novemberében kezdte meg működését a Népgazdasági Tanács által bejegyzett Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat. Új modell helyett az 1944-es Steyr D 380-as teherautó benzines és dízel változatának gyártási jogát szerezték meg. Az osztrák Steyr Művek háborús jóvátételként a Szovjetunió tulajdonába került, a szabadalomért és a gyártási tervdokumentációért valutával és élelmiszerrel fizetett a magyar kormány.

Az első Csepel teherautó 1950. április 4-ére készült el, a gépjármű önköltségi ára akkor 81,5 ezer forint volt. 1951-ben indult el a szériagyártás, 1952- ben készült el a tízezredik darab, amit a Magyar Néphadseregnek adományoztak. Itthon széles körben használták: a katonaság mellett mezőgazdasági munkákra és az áruszállításban is. 1959-ben debütált az emblematikus D-344-es modell, amit egészen 1975-ig gyártottak. Aztán a KGST nyomására a Csepelnek fokozatosan a buszgyártásra kellett átállnia. Az utolsó Csepel teherautó 1977-ben gurult ki a gyárból, amelyet 1992-ben számoltak fel. Fennállása alatt összesen 125 ezer Csepel teherautó készült a szigetszentmiklósi üzemben, amely egy időben tizenegyezer embernek adott munkát.

Aratás mint hazafias kötelezettség 

„A megye termelőszövetkezeteinek döntő többsége már befejezte az aratást, de 66 termelőszövetkezetben még jelentős területeken áll a gabona. Nagymértékű a lemaradás a Debrecen-Macs Néptanács, Ondód-Dózsa, Szepes-Uj Élet, Ujtikos-Uj Erő termelőszövetkezeteknél, ahol száznál több hold várja még a kaszát. Sürgős segítséget kell adni a Biharnagybajomi December 21-nek, a hajdúszováti Új Kenyérnek és Vörös Csillagnak, a csökmői Kossuth és Haladásnak, a nagyhegyesi Rákóczinak. A szemveszteség elkerülése érdekében minden erőt mozgósítsanak ezeken a területeken, vonjanak be külső kézierőt is, hogy elébe vágjunk a szempergésnek” – írta 1953-ban a debreceni Néplap a kullogó termelőszövetkezetekről.

Rákosi Mátyás 1947-ben készült búzaölelgetős portréja tökéletesen szemlélteti, hogy a kommunista politika miként formálta saját képére a mezőgazdaságot, sajátította ki a magvetést és az aratást, de az új kenyér ünnepét is. Aratni hazafias kötelezettség lett, a sikert a szilárd brigádszervezetek biztosították. A munkaerő jó összefogásával, gazdaságos beosztásával, fegyelemmel lehetett csak gyorsan, veszteségmentesen betakarítani hosszú hónapok munkájának eredményét, de a learatott terményt a kulákoktól is meg kellett óvni. Az ötvenes évek pártsajtója mindezt így interpretálta: „A napról napra élesedő osztályharc következtében a mezőgazdaságban is számítani kell az ellenséges elemek, elsősorban a kulákok fokozottabb ellenállására. Ezek minden eszközt megragadnak, hogy megzavarják az aratás és cséplés sikeres végrehajtását és súlyos károkat okozzanak a dolgozó parasztságunknak és az egész népgazdaságnak.”

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2022/32. számában, annak is az Időgép mellékletben jelent meg augusztus 5-én.