Az Oroszország ellen bevezetett nemzetközi szankciók eredményeképpen az orosz légitársaságok a világ legnagyobb részétől el vannak zárva, és nem kaphatnak semmiféle technikai segítséget sem nyugati cégektől. Az Aeroflot ideiglenesen le is állította szinte minden külföldre irányuló járatát, a belorusz célállomások kivételével.
Csakhogy a belföldi járatokon üzemelő repülőgépeket is karban kell(ene) tartani, azokhoz is pótalkatrészeket kell szerezni, mert különben nagyon gyorsan drasztikusan romolhat a biztonságosságuk.
A világ legnagyobb repülőgépgyártói, a Boeing és az Airbus nem szállít cserealkatrészeket az orosz légitársaságoknak, ahogy a karbantartáshoz sem nyújtanak segítséget. Ugyanez igaz a sugárhajtóművek gyártóira is.
– Egy éven belül Oroszországban megszűnhet az életképes légiközlekedési ipar – nyilatkozta a CNN-nek az AeroDynamic Advisory légi közlekedési tanácsadó cég igazgatója. Hamarosan az orosz légi közlekedési vállalatol Irán vagy Észak-Korea cipőjében érezhetik majd magukat.
Oroszország a világ legnagyobb területű országa, a belföldi közlekedés sem képzelhető el repülők nélkül. Ráadásul az orosz légitársaságok által használt sok nyugati repülőt csak lízingelik, amelyeket a közeljövőben tömegesen kérhetnek vissza a lízingcégek. Ugyanakkor ez valószínűleg nem lesz sikeres, hiszen az orosz parlament máris elfogadta az ezt megakadályozó törvényt.
Persze felmerül a kérdés, hogy miért nem repülnek a Tupoljevekkel és az Iljusinokkal. Nos, ezek a típusok jelenleg nem részei még az Aeroflot flottájának sem. A legnagyobb orosz légitársaság 187 gépéből 177 Airbus vagy Boeing, és melettük csak 10 orosz gyártmányú Szuhoj Superjet 100-as repül. Egy új flottát legyártani még akkor is hosszú éveket venne igénybe, ha még ma elkezdenék. És ezt az sem segíti, hogy a könyvvizsgáló cégek szerint Oroszország egy hónapon belül csődbe mehet.